obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
tubejack

Roger schreef:

fmrama post=10708

Maar geen snelheidsaanpassing op “aan”.

Die aanduiding is misleidend. Het betekent bij FRITZ!OS namelijk niet dat naadloze snelheidsaanpassing (Seamless Rate Adaptation, SRA) mogelijk is, maar dat het al eens is gedaan. Als de snelheid niet meer is gewijzigd sinds de start van de verbinding zal er uit staan, ook als SRA mogelijk is (dwz. als feature overeengekomen is tussen DSLAM en modem bij het opzetten van de verbinding).


Na 19 dagen 's nachts geen DSL sync op beide lijnen. Binnen 2 minuten zonder reboot van de 7581 weer op. De SRA is nu overal uit. Tussen de actuele gegevenssnelheid zit nog maar 23Kbit/sec verschil, tussen beide lijnen.
 
Roger

tubejack schreef:

Na 19 dagen 's nachts geen DSL sync op beide lijnen.

Een korte uitval 's nachts kan ook DSLAM-onderhoud zijn door KPN, zeker als de uitval op of direct na het hele uur is. Is de softwareversie van de DSLAM gewijzigd?
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
tubejack

Roger schreef:

tubejack post=10764

Na 19 dagen 's nachts geen DSL sync op beide lijnen.

Een korte uitval 's nachts kan ook DSLAM-onderhoud zijn door KPN, zeker als de uitval op of direct na het hele uur is. Is de softwareversie van de DSLAM gewijzigd?


Dat kan inderdaad. Het is: Broadcom:177.161 dat is nog steeds dezelfde versie.
 
RuudvanMunster

tubejack schreef:

RuudvanMunster post=10617

Afgelopen nacht een tamelijk grote upload gedaan (update DropBox). Gedurebnde deze tijd krijg ik diverse malen de melding:
Registration of Internet telephone number ([number]) failed.
Kennelijk kan de 7581 grotere upload niet aan. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Betreft 7581, Fritz!OS 7.12.


Nog nooit Ruud en ik maak wel eens dikke back-ups. Lijkt me eerder iets van prioriteiten, dat telefonie altijd voorrang heeft op de rest van het verkeer. Dat kun je instellen, maar volgens mij staat dat standaard al goed. Het kan ook gewoon toeval zijn dat op dat moment de voip server problemen had.


Het lijkt erop dat dit soort zaken bij mij altijd optreedt tijdens een zware upload of download. Op 14-12-2019 had ik een Raspbian Image (8,9 Gb) voor een cursus die ik volg, rechtstreeks naar mijn Dropbox laten sturen. Begonnen drie computers in mijn netwerk te synchroniseren. Dat was ook weer, pats boem, verbroken verbinding. Andere gelegenheden dat het optreedt is tijdens Windows Updates. Kennelijk is de FB7581 niet echt bestand tegen zwaar dataverkeer.
Fritz!Box 7581 (7.12) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000. Fritz!DECT wordt uitgefaseerd zodra ik weer even gespaard heb. Grin
 
RuudvanMunster
DECT via de FB7581 blijft hier ook een zorgenkindje. Gisteren even intern gebeld (Fritz!Fon MT-F naar Fritz!Fon MT-F). Hoop kabaal (noise burst) en daarna een spontane reboot van de FB.
Sinds ik de Wifi hier heb gescheiden van de FB, is het aantal spontane reboots afgenomen. Ook dat gebeurde wel verdacht vaak tijdens druk intern verkeer.
Het beeld dringt zich op dat het ding, de FB7581, te krap bemeten is qua computing power.
Fritz!Box 7581 (7.12) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000. Fritz!DECT wordt uitgefaseerd zodra ik weer even gespaard heb. Grin
 
tubejack
Hier tot nu toe weinig problemen met de laatste test firmware 07.12-72473M TEST. Onlangs zijn onze computers geüpgraded naar een nieuwe MacOs versie. De download is ruim 8Gb dat is geen probleem. Ook de Fritzfon's C5 werken goed. Tot nu toe 1x een gesprek gehad met ruis maar dat was een mobiel nummer vanuit een auto...
Heb je wel in je fritzbox de juiste prioriteiten staan? zodat telefonie voorrang krijgt? en onder kabel instellingen: DSL Syncrate begrenzen tot beschikbare bitrate

Heb juist het idee dat de 7581 krachtiger is dan de 7583 door de dual core processor in de 7581. Verder heb ik al een paar keer gelezen dat AVM met een "beter" pairbonding modem bezig is. Ik wacht gewoon af, anders is er altijd de 7369 nog. Die doet het altijd.
 
Roger

tubejack schreef:

Heb juist het idee dat de 7581 krachtiger is dan de 7583 door de dual core processor in de 7581.

De 7583 heeft een dual core MIPS processor met hyperthreading. Maar de ene core is uiteraard de andere niet en belangrijk is ook wat je kunt offloaden naar een aparte engine (de 7581 heeft een DSP voor VDSL, van de 7583 weet ik het niet).

Hier vind je een spreadsheet met technische gegevens van FRITZ!Boxen. Die spreadsheet wordt regelmatig bijgewerkt.

Quote

Verder heb ik al een paar keer gelezen dat AVM met een "beter" pairbonding modem bezig is. Ik wacht gewoon af, anders is er altijd de 7369 nog. Die doet het altijd.

Pair bonding is voor AVM een nichemarkt en AVM heeft al genoeg moeite om nieuwe producten voor Duitse markt de deur uit te krijgen. Dat nieuwe modem gaat dus nog wel even duren. Eind 2020 zou al een hele prestatie zijn. En zo lang de 7583 niet End-of-Maintenance wordt verklaard, zit er ook geen echte druk op de ketel (wat bij de 7583 wel het geval was).
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

tubejack schreef:


[...]
Heb je wel in je fritzbox de juiste prioriteiten staan? zodat telefonie voorrang krijgt? en onder kabel instellingen: DSL Syncrate begrenzen tot beschikbare bitrate

Heb juist het idee dat de 7581 krachtiger is dan de 7583 door de dual core processor in de 7581. Verder heb ik al een paar keer gelezen dat AVM met een "beter" pairbonding modem bezig is. Ik wacht gewoon af, anders is er altijd de 7369 nog. Die doet het altijd.


Dank je. Goeie tips.

De 7369 had hier minder DECT problemen. Grootste probleem was de verouderde WIFI. Maar dat is inmiddels hier opgelost. Smile Ik ga eens kijken of ie onder de mottenballen vandaan wil komen. Gelukkig nog niet terug gestuurd aan KPN. (Pardon XS4ALL).

Nu eerst inderdaad de DSL Sync Rate begrenzen aangevinkt. Misschien dat dat bij zo'n heftige download oorzaak van de reboot was.

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is? Dat zou misschien de eerdere problemen met wegvallen van telefonie tijdens zware uploads/downloads kunnen verklaren.

Eerst maar even de effecten van deze twee maatregelen afwachten. Dan inderdaad de 7369 proberen.
Fritz!Box 7581 (7.12) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000. Fritz!DECT wordt uitgefaseerd zodra ik weer even gespaard heb. Grin
 
Roger

RuudvanMunster schreef:

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is?

In mijn 7590 staat internettelefonie bij Real-Time Applications. En daar hoort het ook (spraak is real-time bij uitstek).

Edit: zo te zien (even gekeken in een oude backup) stond internettelefonie destijds in mijn 7581 ook bij Real-Time Applications.
Gewijzigd door Roger op 24 december 2019, 12:51
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Roger schreef:

RuudvanMunster post=10819

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is?

In mijn 7590 staat internettelefonie bij Real-Time Applications. En daar hoort het ook (spraak is real-time bij uitstek).

Edit: zo te zien (even gekeken in een oude backup) stond internettelefonie destijds in mijn 7581 ook bij Real-Time Applications.


Dank je! Beetje beroepsdeformatie. Smile Ik denk bij real time meer aan beelden.... Ik heb hem nu bij real-time staan. Hopelijk helpt het. (Het was gisteren wel interne telefonie waarbij het mis ging. Je zou zeggen dat de prioritering meer te maken heeft met het IP verkeer naar buiten?)
Fritz!Box 7581 (7.12) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000. Fritz!DECT wordt uitgefaseerd zodra ik weer even gespaard heb. Grin
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 jan 2021
Advertentie