obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Het begin van Freedom
jemmie
En niet gelijk de adviesprijs noemen, maar de werkelijke verkoopprijs die de goedkopere webshops hanteren.
________
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen
 
MH

Gieter schreef:

@MH
Stuur het naar Freedom voor de wensen lijst.
Dan weet je ook, of het al in de planning staat.

Ik heb je tip ter harte genomen en Freedom gemaild met de vraag of ze webruimte voor hun abonnees beschikbaar gaan stellen. Deze wens was reeds bekend bij Freedom en staat inderdaad op de wensenlijst. Het is echter nog niet bekend of en wanneer dit gerealiseerd gaat worden. Mocht er nieuws over komen dan zullen ze dat via de nieuwsbrief communiceren.
 
Gieter
Recover schijnt op dit moment ook niet te kunnen.
Gieter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Roger

Gieter schreef:

Recover schijnt op dit moment ook niet te kunnen.

Yikes. Heeft AVM een speciale build gemaakt voor Freedom Internet? Of zouden het settings zijn die via TR-069 zijn geconfigureerd?

Kun je eens kijken wat de versieparameters van deze build zijn? (Major, Minor, Patch, BuildNumber, BuildType en OEM in http://fritz.box/juis_boxinfo.xml).
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter
Ik heb er inmiddels over gesproken met Freedom.
Toen ik het vertelde, kwam er een.... O ja.
Die glasvezel settings zijn er ingezet.
Er komt ook een oplossing.


<q:Name>FRITZ!Box 5490</q:Name>
<q:HW>223</q:HW>
<q:Major>151</q:Major>
<q:Minor>7</q:Minor>
<q:Patch>12</q:Patch>
<q:Buildnumber>72271</q:Buildnumber>
<q:Buildtype>1</q:Buildtype>
<q:Serial>000000000000</q:Serial>
<q:OEM>avme</q:OEM>
<q:Lang>en</q:Lang>
<q:Country>031</q:Country>
<q:Annex>Ohne</q:Annex>
<q:Flag>crashreport</q:Flag>
<q:Flag>prov_acs</q:Flag>
<q:Flag>avm_acs</q:Flag>
<q:Flag>mesh_master</q:Flag>
<q:UpdateConfig>1</q:UpdateConfig>
<q:Provider>freedom_fiberlan</q:Provider>
<q:ProviderName>Freedom Founding</q:ProviderName></e:BoxInfo>
 
Roger
OK, dit is gewoon de release build van oktober vorig jaar. Best bizar dat je onder bepaalde omstandigheden geen recover kunt doen.

Gieter schreef:

Ik heb er inmiddels over gesproken met Freedom.
Toen ik het vertelde, kwam er een.... O ja.
Die glasvezel settings zijn er ingezet.

Er zal denk ik nog wat meer in zijn gezet. Het enige dat het recoverprogramma in principe kan zien, is het environment van de boot loader. Ik vermoed dat daar (via TR-069?) een speciale waarde in is gezet die door het recoverprogramma wordt gedetecteerd.

Quote

Er komt ook een oplossing.

Lijkt mij wel zo handig...
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter
Zover ik weet, is er bij BNS wat provider info aan de firmware toegevoegd.
Hij kwam met een 7.01 aan hier.
Dit is de info van mijn 2e 5490. De eerste is net retour gegaan.
De eerste werkte alleen goed op een KPN profiel.
 
Roger
Ik heb in FRITZ!OS 7.12 (build 72271) voor de 5490 een lijst met provider templates gevonden. Saillant detail: het zijn allemaal Nederlandse providers. Freedom Internet staat er niet bij. Voor gebruik in het Freedom netwerk zou de klant dus alle detailinstellingen zelf moeten doen. Dat zal Jan meestal boven zijn pet gaan en dus is er actie nodig van de provider.

Settings toevoegen aan de firmware lijkt mij echter geen goed idee: die zouden worden overschreven bij de eerste de beste firmware update. Ook zijn bedrijven als BNS daar denk ik niet op toegerust. Wat wel kan, is het modem voor verzending alvast configureren. Die settings zou je kwijt raken met een recover. Dat moet dus worden verhinderd.

Werkte het modem meteen uit de doos zonder dat je de gebruikelijke setup wizard hoefde te doorlopen?

Ik vermoed dat de string 2020-05-29_freedom_founding_5490v2 (van de foutmelding van het recover programma) komt uit de variable provider (link) in het boot loader environment. Dat zou dan ook zichtbaar moeten zijn in de support data (die begint helemaal bovenaan met een identificatie van de box gevolgd door het boot loader environment).
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter
Ja, werkt direct. De box staat al op Freedom.
AVM noemde het ingespoelt, zoals ze bij vele Duitse providers ook doen.
In de support:

prompt   Eva_AVM
provider   2020-05-29_freedom_founding_5490v2
tr069_passphrase SECRET
Gieter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Roger
Ik heb nog even wat dieper gegraven (de overwinning van Max Verstappen op Silverstone werkte inspirerend).

In FRITZ!OS zitten provider definities voor veel providers (ik neem aan grote partijen met een volumecontract met AVM). Kleine partijen kunnen zelf hun definities toevoegen via een zogenaamd Provider Additive. Dit is een TAR-bestand dat op dezelfde manier is opgebouwd als de ingebouwde provider definities (zie bijlage voor de provider definities in 7.12 voor de 5490). FRITZ!OS voegt de definities samen en genereert de benodigde HTML-code (die zit dus niet in de provider definitie).

Een provider additive wordt voor zover ik kan nagaan opgeslagen als onderdeel van de device settings in de boot loader flash partitie, dus niet als onderdeel van de firmware zelf. Het goede nieuws is daardoor dat zo'n provider additive een FRITZ!OS upgrade overleeft.

Het slechte nieuws is dat een provider additive tijdens een recover samen met de settings zou worden gewist. Daarom weigert het recoverprogramma verder te gaan als er een provider additive is. De manier waarop het werkt betekent m.i. ook dat Freedom Internet het recoverprobleem niet zelf voor je kan oplossen. Een oplossing zal van AVM moeten komen.

Het recoverprobleem met provider additives bestaat al veel langer (zie ook hier en hier). Het is mogelijk om een provider additive te verwijderen en de box daarmee recoverbaar te maken. De keerzijde is dat je daarna de juiste configuratieparameters handmatig moet invoeren.

Tot slot: ik acht het niet onwaarschijnlijk dat dit probleem ook speelt bij andere AVM-modems die door Freedom Internet worden geleverd. Tip: koop je eigen box.
Roger voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Roger op 09 augustus 2020, 19:19
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Het begin van Freedom', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Storing freedom Storing : 3 02 sep 2022
is Freedom aan het uitbreiden?? Grappig : 1 14 jul 2022
Freedom met geforce now? Algemeen : 2 08 dec 2020
Nog even geen telefonie bij Freedom Eigen telefoon netwerk : 78 05 nov 2020
Warom kan Freedom het wel? Algemeen : 4 29 okt 2020
Advertentie