obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Het begin van Freedom
Gieter
Zover ik weet, zal bij een volgende update de gegevens van Freedom er in zitten. Of dit de blokkade verwijderd weet ik niet.
 
Roger

Gieter schreef:

Zover ik weet, zal bij een volgende update de gegevens van Freedom er in zitten.

Dat zou mooi zijn Smile

Quote

Of dit de blokkade verwijderd weet ik niet.

Ik kan mij een algemeen mechanisme voorstellen waarbij FRITZ!OS een provider additive uitschakelt (en de boot loader environment variable provider wist) zodra het gebruikte template in het firmware image zelf zit. Een special om dit voor Freedom op te lossen lijkt mij minder handig en de situatie zal denk ik ook niet uniek zijn voor Freedom.

Als 7.2x er is, zullen we meer weten (hooguit een paar maanden). In elk geval hartelijk dank voor de verschafte informatie. Die maakte het een stuk gemakkelijker om te begrijpen wat er aan de hand is. Leerzaam!
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
MH

Roger schreef:


Maar we zijn afgedwaald! Even terug naar waar het voor MH om gaat:

MH post=11161

Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk helemaal geen volledige PHP/SQL omgeving wil hebben. Ik hoef alleen maar webruimte te hebben voor mijn eenvoudige website met wat html bestanden en een paar plaatjes. Vroeger kon je nog wel gratis webruimte ergens krijgen. Maar waar vind je dat vandaag de dag nog zonder dat je meteen tientallen Euro's per jaar moet neertellen voor een hosting-abonnement, of allerlei reclamezooi erbij krijgt?

Je moet ze met een lampje zoeken, maar ze zijn er nog wel, bv. HostingDirect. En bij Webreus ben je voor 10 Euro per jaar klaar. In beide gevallen zullen er de kosten van een eigen domein nog bij komen.

Gelukt! Ik heb bij Strato webruimte kunnen vinden voor maar 6 Euro per jaar! En dan mag ik zelfs een database erbij zetten. Bij alle andere providers was ik verplicht om een domeinnaam erbij te nemen. Dat hoefde hier niet. De url ziet er zo uit: http://123456789.swh.strato-hosting.eu (die cijfers zijn mijn klantnr.)

Uitdaging is nu: hoe kan ik via DNS-beheer van mijn domeinnaam bij Freedom ervoor zorgen dat de domeinnaam verwijst naar bovengenoemde url? Ik las hier ergens dat ik dan een A-record moet aanpassen, maar daar mogen m.i. alleen IP-adressen in geplaatst worden. Of heb ik dat fout?
 
Roger

MH schreef:

Gelukt! Ik heb bij Strato webruimte kunnen vinden voor maar 6 Euro per jaar! En dan mag ik zelfs een database erbij zetten. Bij alle andere providers was ik verplicht om een domeinnaam erbij te nemen. Dat hoefde hier niet. De url ziet er zo uit: http://123456789.swh.strato-hosting.eu (die cijfers zijn mijn klantnr.)

Uitdaging is nu: hoe kan ik via DNS-beheer van mijn domeinnaam bij Freedom ervoor zorgen dat de domeinnaam verwijst naar bovengenoemde url? Ik las hier ergens dat ik dan een A-record moet aanpassen, maar daar mogen m.i. alleen IP-adressen in geplaatst worden. Of heb ik dat fout?

Dat kan niet via alleen DNS: de Strato server moet ook weten dat hij requests voor jouw domein moet afhandelen. Daarvoor moet je bij Strato jouw domein koppelen aan je hosting pakket (even aannemend dat dat kan). In het A-record bij de DNS-provider (Freedom) vul je dan het IP-adres in van de Strato server.

Nog beter is het om i.p.v. een A-record een CNAME-record te gebruiken dat verwijst naar de servernaam bij Strato (123456789.swh.strato-hosting.eu). Mocht op enig moment het IP-adres bij Strato wijzigen (bv. doordat je site naar een andere server wordt overgezet), dan hoef je zelf niets aan te passen.
Gewijzigd door Roger op 11 augustus 2020, 09:23
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
ICTijn

Roger schreef:

... ... In FRITZ!OS zitten provider definities voor veel providers ... Kleine partijen kunnen zelf hun definities toevoegen via een zogenaamd Provider Additive.
...


Eens!

Tot 6.2x kon je via telnet verbinding maken met de FritzBox en had je toegang tot /dev/xxx. Dat kan dus niet meer. (Om die reden heb ik oude recovery-bestanden bewaard) Ik zal mij op een regenachtige herfstdag eens bezighouden met een mogelijkheid een Prov-Add te kunnen verwijderen, nadat ik eerst een FB met Prov-Add in hadden heb gekregen...
 
MH
@Roger
Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Ik kan bij Strato helaas geen button vinden om mijn domein in te vullen. Ik kan alleen een domein verhuizen of een nieuwe kopen, maar dat vind ik wel heel rigoureus.
Ik heb het nu opgelost door een doorstuuradres voor het domein in te vullen in Mijn Freedom dat verwijst naar mijn website bij Strato, dat is minder mooi maar werkt afdoende voor mij. Wanneer mijn website opent dan ben je die mooie domeinnaam in de adresbalk kwijt en staat er die nare Strato-url. Maar ja.
 
Roger

ICTijn schreef:

Tot 6.2x kon je via telnet verbinding maken met de FritzBox en had je toegang tot /dev/xxx. Dat kan dus niet meer.

Helaas, want het was soms wel zo handig! Maar telnet was in dit geval niet nuttig geweest. AVM maakt namelijk configuratiebestanden in flash (en dus ook een provider additive) toegankelijk als Linux character devices in /var/flash. Die device nodes worden aangemaakt tijdens het booten en komen dus telkens weer terug.

Quote

Ik zal mij op een regenachtige herfstdag eens bezighouden met een mogelijkheid een Prov-Add te kunnen verwijderen, nadat ik eerst een FB met Prov-Add in hadden heb gekregen...

Voor het geval iemand er concreet mee aan de slag wil (uiteraard geheel op eigen risico), het zou als volgt moeten kunnen:
  • Sluit de FB aan op een PC zoals je zou doen voor een recover, en geef de PC een vast IP-adres in 192.168.178.0/24 (bv. 192.168.178.10, in elk geval niet 192.168.178.1).
  • Herstart de FB en start binnen 2 seconden een FTP sessie naar 192.168.178.1.

Als de FTP-connectie is gelukt, doe je het volgende (alleen het dik gedrukte invoeren):
  • Username: adam2
  • Password: adam2
  • quote UNSETENV provider

Nu is de provider environment variabele gewist en kun je een standaard recover doen. Daarmee worden alle instellingen en ook het provider additive gewist.

Gieter schreef:

Zover ik weet, zal bij een volgende update de gegevens van Freedom er in zitten.

Dat zal vrijwel zeker het geval zijn. In FRITZ!OS 7.20 voor de 7530 (een DSL-modem dat in Nederland nauwelijks wordt gebruikt) heb ik de benodigde instellingen voor Freedom al aangetroffen.

Quote

Of dit de blokkade verwijderd weet ik niet.

Dat is de hamvraag. Als dat zo is, dan hoef je verder niets te doen. En zo niet, dan kun je zo nodig bovenstaande route volgen. 7.20 voor de 5490 komt eraan, maar helaas schiet het bij AVM zoals gewoonlijk niet op.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
LeoK
Hoera??
Dinsdag overgegaan naar freedom. Mogelijk door de warmte zou de monteur niet om 13u maar om 7u komen. Nou ja, vooruit maar. Half zeven de deurbel. Zo, u bent dus wèl thuis. ??? Ik probeer U al een hele tijd te bellen, maar geen gehoor! Nogal wiedes, ze hebben me vanmorgen afgesloten. Maar u hebt geen mobiel nummer opgegeven. O nee? (Mooi wel).
Norse grote man. Weinig woorden, meteen aan de slag. Duidelijk geen zin in mijn vragen, een half antwoord. Vlug het nieuwe modem inpluggen. TV-ontvanger aansluiten. Als u het boven even zelf doet... anders kost het 25 euro extra. Ziet u wel, het is doodeenvoudig. (Oh? en kost dat nu 25, naast de 50 voor uw komst). En het synchroniseren van de afstandsbediening? Dat is me nog nooit gelukt. Ze moeten het gewoon zo doen.
En de telefoon? Die moet het nu doen. (Even uitproberen: mooi niet.... Dat kostte de monteur toch nog wel even tijd. Ik had niet het accountID. Weet ik veel, daar bent u toch voor?)
Hoe sluit ik de repeater opnieuw aan? Dat weet ik niet hoor, dat moet je zelf doen. (Ik heb haast, ik wil naar huis, het is me te warm hier).
En ik gebruik een eigen wifi-naam en -wachtwoord. Dat moet dus weer worden ingesteld, anders moet iedereen de wifitoegang wijzigen. Ja dat kan je zelf doen, gewoon inloggen op je modem....
Gelukkig had ik de hele avond de tijd om alles rustig te overdenken en uit te zoeken. Ik ben nu eenmaal geen expert. Dus geen hoera, omdat het vlekkeloos zou zijn verlopen. Maar alles werkt uiteindelijk. Als die man nou tenminste een beetje aardig was... Overigens, dit is geen kritiek op freedom. Als ik daar iets vraag krijg ik steevast een keurig antwoord.
 
jemmie
Misschien toch wel iets om aan Freedom te melden.

Zonder dit soort berichten kunnen ze nooit ingrijpen om de dienstverlening, ook door ingehuurde monteurs, hoog te houden.
________
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen
 
Gieter
Tweakers:"Freedom Internet gaat glasvezel aanbieden op T-Mobile-netwerk".
https://tweakers.net/nieuws/171978/fr...ieuwsbrief
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Het begin van Freedom', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Storing freedom Storing : 3 02 sep 2022
is Freedom aan het uitbreiden?? Grappig : 1 14 jul 2022
Freedom met geforce now? Algemeen : 2 08 dec 2020
Nog even geen telefonie bij Freedom Eigen telefoon netwerk : 78 05 nov 2020
Warom kan Freedom het wel? Algemeen : 4 29 okt 2020
Advertentie