obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!OS 7
Roger
Donderdag heeft AVM met de release van FRITZ!OS 7.12 voor de FRITZ!Box 6591 Cable het uitbrengen van FRITZ!OS 7.1x voltooid. Tussen het eerste image (7.10 voor diverse modellen op 8 april) en het laatste image zaten 28 weken. Dat is ongeveer even lang als bij 7.0x, en dus wederom te lang en niet wat je van een marktleider mag verwachten. Voor veel modellen is in deze periode niet alleen een eerste versie verschenen, maar ook een of meer updates. De FRITZ!Box 4020 en de FRITZ!Repeater DVB-C, waarvoor AVM wel nog 7.0x uitbracht, hebben geen 7.1x meer gekregen.

De eerste bèta's voor 7.20 zullen denk ik niet lang meer op zich laten wachten. Inmiddels zijn voor diverse modellen interne (Inhaus) images gesignaleerd die de komst van FRITZ!OS 7.20 aankondigen.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter

Roger schreef:


De eerste bèta's voor 7.20 zullen denk ik niet lang meer op zich laten wachten. Inmiddels zijn voor diverse modellen interne (Inhaus) images gesignaleerd die de komst van FRITZ!OS 7.20 aankondigen.


Had niet echt de indruk, dat die testers er tevreden over waren.
 
Roger

Gieter schreef:

Had niet echt de indruk, dat die testers er tevreden over waren.

Dat verbaast mij niet. Inhaus images zijn bedoeld voor intern gebruik (en wellicht bepaalde partners). De kwaliteit zit op alfaniveau. Als ik AVM was, zou ik ervoor zorgen dat ze niet publiek toegankelijk zijn.

Bedenkelijker vind ik dat ze bij AVM kennelijk denken dat je vooral code met nieuwe functionaliteit moet genereren en dat je de bugs er wel uit krijgt door te testen. Gezien de complexiteit van FRITZ!OS en het realtime karakter is dat een doodlopende weg. Het gevolg is dan ook een eindeloze reeks bèta's (voor de Duitse 7.11 release voor de 7490 zaten er maar liefst 20) en dan een release versie waarmee nog steeds van alles mis is.

Die 'testers' zou ik overigens geen testers willen noemen. Het zijn enthousiastelingen die graag nieuwe dingen uitproberen en ontdekt hebben hoe je aan die Inhaus images komt. Goed testen wordt systematisch gedaan. Ik ken gewaardeerde mensen die daar hun levenswerk van hebben gemaakt.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter
Ik verbaas me ook regelmatig over de voortgang van OS7
Nu hadden we de IFA en daar moesten natuurlijk nieuwe dingen voor klaar liggen. Maar heel veel bugs zijn gewoon blijven liggen. Ook heel veel schoonheidsfoutjes, die ze recht kunnen trekken blijven liggen.

De introductie van de Nederlandse taal is half afgemaakt.
Dat was voorheen een voorwaarde voor alle OS7
Niet op tijd af. NL is een bèta functie geworden.

Ze maken reclame dat er geweldig filter in zit om websites te filteren.
Toen ik vroeg, waarom dat alleen de antieke poort 80 filtert.
Kreeg ik te horen "Oh is dat zo"
Later vertelden ze, dat het wel klopt en dat een werkend filter de eerste tijd niet haalbaar is.

Nu moet natuurlijk overal WPA3 in zitten en de dect500 moet snel op de markt om o.a. met Hue te concurreren.
 
Roger

Gieter schreef:

Ik verbaas me ook regelmatig over de voortgang van OS7

Over het gebrek daaraan, neem ik aan Whistl Ik verbaas mij er ook nogal eens over dat AVM nieuwe producten aankondigt, en dan nog maanden nodig heeft om ze daadwerkelijk te kunnen leveren.

Quote

Nu hadden we de IFA en daar moesten natuurlijk nieuwe dingen voor klaar liggen.

En daarmee hint je en passant op een belangrijke bouwsteen voor de oplossing: planning!

Met kerst moeten de nieuwe producten in de schappen liggen met alle nieuwe functies. Die moet je op enig moment aan de wereld presenteren. Echt grote jongens zoals Apple organiseren hun eigen launch event (geen gedeelde aandacht, s.v.p.), maar voor AVM is de IFA begin september uiteraard een prima moment.

Een paar maanden eerder kondig je de nieuwe functies aan (Apple gebruikt daarvoor de WWDC in juni). Die zijn dan eigenlijk al klaar (zodat je ook precies weet wat je aan kunt kondigen), maar er zitten uiteraard nog allerlei bugs in. De tijd tot het launch event gebruik je daarom voor beta's.

Een kind kan de was doen en het oogt allemaal nog professioneel ook.

Quote

Maar heel veel bugs zijn gewoon blijven liggen. Ook heel veel schoonheidsfoutjes, die ze recht kunnen trekken blijven liggen.

AVM zal net als veel andere bedrijven moeite hebben om bekwaam personeel te werven en te houden, en moet dus keuzes maken. In de metropool Berlijn is de concurrentie op de arbeidsmarkt ronduit moordend. Verder zal er denk ik veel aandacht zijn voor de hele grote klanten (primair Telekom en 1und1). AVM kan zich niet veroorloven die kwijt te raken. Ik vraag mij ook wel eens af of ze wel een goed overzicht hebben over de bugs in FRITZ!OS.

Maar het zijn vaak die kleine doch in het oog springende foutjes die afbreuk doen aan het imago van een product. Niemand die dat beter begreep dan Steve Jobs.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Roger
Op 24 oktober heeft AVM het laatste 7.1x image uitgebracht (7.12 voor de 6591 Cable). Daarna is het een paar weken stil gebleven, maar achter de schermen verschenen regelmatig nieuwe Inhaus bèta's voor de 7490 en de 7590.

Gisteren verschenen de eerste publieke bèta's (7.19-xxxxx) voor de Duitse edities van de 7490 en de 7590 als voorbodes van FRITZ!OS 7.20. Ook dit keer zitten er uiteraard weer allerlei nieuwe functies in het nieuwe FRITZ!OS (o.a. ondersteuning voor WPA3).

Traditiegetrouw heeft AVM niet bekend gemaakt welke producten 7.20 zullen krijgen. Ik verwacht de eerste 7.20 releases op zijn vroegst eind maart (gelet op de ervaringen met de ontwikkeltrajecten van 7.00 en 7.10).
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Gieter

Roger schreef:

Traditiegetrouw heeft AVM niet bekend gemaakt welke producten 7.20 zullen krijgen. Ik verwacht de eerste 7.20 releases op zijn vroegst eind maart (gelet op de ervaringen met de ontwikkeltrajecten van 7.00 en 7.10).


Het is toch ook traditie dat ze Pasen en Kerst als deadline hebben?
Pasen valt op 12 april 2020
Afgelopen jaar liep dat behoorlijk mis.

Ik ben benieuwd hoe die nieuwe update planning functie er uit ziet.
 
UYTJE
FRITZ.Box_7581-07.12-72473M-LabTEST.image
05-11-2019
hulpkanaal van xs4all (nog)Zip It


https://hulp4all.com/FB7581/Beta/
Gewijzigd door UYTJE op 24 november 2019, 01:40
FRITZ!Box 7581 FRITZ!OS: 07.12@@@@@@ FRITZ!WLAN Repeater 1750E FRITZ!OS: 07.12 @@@@@ FRITZ!Box 7583 FRITZ!OS: 07.13 MESH REPEATER

combie_1

Pairbonded VDSL
 
Roger

Gieter schreef:

Het is toch ook traditie dat ze Pasen en Kerst als deadline hebben?
Pasen valt op 12 april 2020

AVM heeft altijd de CEBIT (voorjaar, dit jaar zomer en inmiddels ter ziele) en de IFA (najaar) gebruikt om producten aan de wereld te tonen. Pasen is commercieel niet interessant, Kerstmis uiteraard wel. Om producten op tijd in de schappen te krijgen voor de kerstverkopen moeten ze overigens al ruim voor de IFA helemaal klaar zijn.

Quote

Afgelopen jaar liep dat behoorlijk mis.

Dat mag je wel zeggen! De ontwikkeling van FRITZ!OS 7 liep behoorlijk achter en het AVM-management zag zich kennelijk genoodzaakt om voorafgaand aan de CEBIT in een persbericht aan te kondigen dat FRITZ!OS 7 in juli zou moeten verschijnen. Daarmee werden de ontwikkelaars feitelijk publiekelijk te kijk gezet.

De retailmarkt is overigens maar van beperkt belang voor de AVM-omzet. Het leeuwendeel van de producten wordt aan de eindgebruikers geleverd via ISPs. Voor echte retailproducten zoals WiFi repeaters moet de timing uiteraard wel kloppen. Vorig jaar ging dat o.a. mis met de FRITZ!Repeater 3000. Die was op de IFA aangekondigd en had voor de kerst in de schappen moeten liggen. Het werd uiteindelijk februari 2019. Epic fail.

Quote

Ik ben benieuwd hoe die nieuwe update planning functie er uit ziet.

Je kunt instellen tussen welke tijdstippen een nieuw FRITZ!OS mag worden geïnstalleerd zodat je niet midden in een film wordt gestoord door een reboot van je modem.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Roger
AVM is op 22 november begonnen met bèta's voor FRITZ!OS 7.20. Vandaag kwam de 2e versie uit voor de 7490 (7.19-74082) en de 7590 (7.19-74093). En daarin zit een grote verrassing: deze images zijn zowel voor de Duitse als voor de internationale editie (dus geen aparte images!). Luidt dit het einde in van de tweederangs behandeling van de internationale markt?
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!OS 7', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 jan 2021
FRITZ!WLAN 3000 WiFi repeater WiFi : 21 18 aug 2020
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3686 25 dec 2019
Advertentie