Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
fmrama
Ik kreeg net een berichtje terug van AVM mbt de supportdata die ik had opgestuurd nav de herstarts. Er is hoop.

Goedendag mevrouw ,


wij werken aan een oplossing van de van u beschreven fout en zullen deze zo snel als mogelijk in een nieuwe firmware-update voor uw FRITZ!Box ter beschikking stellen. Omdat de firmware-ontwikkeling een complexe proces is, kunnen wij u helaas op korte termijn geen oplossing aanbieden. Of een nieuwe firmware-update gereed is, kunt u in het Download bereik op onze internet pagina nl.avm.de controleren.


Vriendelijke groeten uit Berlijn
Naam weggehaald (AVM Support)

Gewijzigd door Access op 26 April 2018, 12:26
 
jacco01
Hoi Richard, mooie opsomming.
Ik had er nog 1: bij de eerste 7581 die ik kreeg kon ik mn oudere routers (7340 en 7360) nog verbinden als repeater. Dat was voor dat ik een firmware update had gedaan.
Omdat zowel in de 5 als de 2,4 GHZ-band de door mij ingestelde kanalen niet vastgehouden werden, samen met de dect-problemen, adviseerde AVM-hd, zeer correcte lui overigens, een omruil van de 7581 te vragen, aangezien men een hw-fout vermoedde...

Bij de 2e 7581 heb ik eerst een firmware update gedaan. de oudere routers zijn nu niet meer als repeater te gebruiken...
Het verspringen van het kanaal op 2,4 komt niet meer voor, op 5GHz nog wel. Dect nog altijd geen succes.

Vraag nog: D1 in je lijst, is dat het verschijnsel dat ook al stel je kanaal 68 in op de 5 GHz band hij na verloop van tijd toch weer op 48 zit? Net als de rest van de lijst, muv de regelmatige reboot (H), vpn (G) en nas (E). Ik gebruik geen vpn en geen nas...

Bij mn telefoons (2x M2, waarvan 1 geen verbinding houdt, en 1 MT-F) heb ik op volstrekt onvoorspelbare momenten voor onvoorspelbare duur een enorm gekraak op de lijn. Ook dat is niet verbeterd door een andere router.

Ben nu vanaf 6 december aan het klooien, vanaf 8 dec contact met AVM. Heb het sturen van logs ondertussen opgegeven en ga maar terug naar mn 7360...
 
richard01
Tav de 5 Ghz…de DFS wordt te snel geactiveerd door #AVM_DE, zie:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7581/knowledge-base/publication/show/1349_Statusbericht-Radar-detection-DFS-wait-time-triggered-by-channel-assignments-5-GHz-temporarily-unavailable/

De Duitstalige versie is qua inhoud anders dan de Nederlandstalige. Volgens mij is de Duits versie correct:
https://avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7580/wissensdatenbank/publication/show/1349_Statusmeldung-Radarerkennung-DFS-Wartezeit-durch-Kanalbelegung-ausgeloest-5-GHz-Band-temporaer-nicht-nutzbar/


Dus als je in je voorbeeld 68 opgeeft zal de 5 Ghz uitgeschakeld worden voor 10 minuten bij radar detectie. En dat is doorlopend in NL … je hebt er dus niks aan. De 5 Ghz staat in NL meer UIT dan AAN.

De MT-F toestellen … ja, dat heeft #AVM_DE en XS4all niet getest bij deze Bèta software 06.54 van de FRITZ!Box 7581. Echt onbestaanbaar dat de eigen telefoons van #AVM_DE niet werken op de FRITZ!Box 7581. Gelukkig had ik de F!B 7360 nog niet teruggestuurd …

DECT werkt gewoon niet op de FRITZ!Box 7581. Inderdaad, zo simpel is het. En dat al vanaf begin december 2016. Zonder enige communicatie. Met een helpdesk die (in het begin) bleef ontkennen, zie ook bericht #1 voor alle problemen.
Door de FRITZ!Box 7581 van #AVM_DE kan XS4ALL in 2017 helaas geen beste provider meer worden. Communiceren? Midden januari 2017 nog niets gezien of gehoord ….
Gewijzigd door richard01 op 15 January 2017, 13:32
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.14) BVDSL, telefoon FON1 + FRITZ!WLAN Repeater 1750E (7.12 in LAN Bridge). Ohne MESH.
Alle DECT producten van AVM uiteindelijk verkocht vanwege de FB 7581.
 
gait
.
Gewijzigd door gait op 15 January 2017, 15:45
 
richard01
Per ongeluk 2 keer "gepost" .. bedankt, ik heb er 1 weggehaald.
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.14) BVDSL, telefoon FON1 + FRITZ!WLAN Repeater 1750E (7.12 in LAN Bridge). Ohne MESH.
Alle DECT producten van AVM uiteindelijk verkocht vanwege de FB 7581.
 
Gondelier
Toch hoop ik dat XS4ALL na deze 7581 problemen nu met de omruil aktie gaat beginnen 7581 ruilen voor de 7580 ??
 
guido66
Zou ik niet erg vinden want die heeft mu-mimo. Maar de 7580 heeft geen bonding en daarom zal xs4all deze niet gaan uitdelen.

En of de 7580 vrij van problemen is? Ik denk het niet.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
Knoorwagen
Omdat ik (sinds begin december 2016) problemen met de Fritz!Box 7581 had, waar de helpdesk van xs4all niet echt iets aan leek te kunnen verbeteren, zocht ik op internet en vond ik dit forum en deze draad. Het heeft me geholpen mijn gedachten over dit probleem te structureren. Waarvoor dank!
Intussen lijkt het erop dat ik een redelijk stabiele verbinding heb, met werkende DECT-telefoons en repeaters. Hieronder een verslagje over mijn aanpak. Misschien heeft iemand er wat aan.

1. Verbinding:
a. DSL over koper
b. Internet en Bellen
(Televisie durfde ik tot nu toe niet aan vanwege jarenlange instabiliteit van de verbinding. Vorige modem 7360. Vanwege reklamepraatje xs4all-medewerker ten gunste van xs4all-TV, meldde ik mijn problemen met stabiliteit en kreeg ik de 7581 toegestuurd.)
c. Postcode 3067

2. Gebruikte hardware:
HardwareTypeFirmwareAantal
Modem/routerFritz!Box 758106.54
TelefoonFritz!Fon M2 (DECT toestellen)01.03.672
RepeaterFritz!WLAN Repeater 31006.512


2. De Fritz!Box 7581
a. Hier lijkt de verbinding min of meer stabiel sinds
i. door de helpdesk een factory reset is verordonneerd en nadat dit niet hielp
ii. ik in de Fritz!Box de instelling Wireless --> Security bij WPA Mode veranderd heb van WPA2 (CCMP) naar WPA+WPA2.
(ik zou niet weten waarom dat beter zou zijn, maar inderdaad: sindsdien redelijk stabiel)

3. De Fritz!Fon M2
De helpdesk suggereerde om het bij de telefoons horende eigen DECT-station te gebruiken. Maar deze telefoons hebben geen eigen DECT-station. Ze zijn gemaakt om de DECT-functionaliteit van de Fritz!Box te gebruiken.

a. Hier lijken de problemen opgelost. Ik heb het volgende gedaan met beide telefoons:
i. Deregistered
ii. Reset naar Factory settings
iii. Uitgezet
iv. Batterij verwijderd (minstens een uur)

b. Daarna in de Fritz!Box:
v. DECT --> Cordless Telephones: beide DECT-telefoons verwijderd
vi. De Fritz!Box uitgezet en stroomkabel losgehaald (minstens een uur)
vii. De Fritz!Box weer stroom gegeven en aangezet. Rustig de gehele opstartprocedure laten doorlopen

c. Vervolgens
viii. Batterij in één telefoon geplaatst
ix. Op het scherm van de Fritz!Fon M2 verscheen Press and hold down DECT button on the base station!
x. Op de Fritz!Box heb ik de DECT-knop ingedrukt tot INFO-led knipperde.
xi. Registratie was succesvol.
b. De registratie van die eerste telefoon bleef behouden.

d. Ruim 24 uur later heb ik de tweede telefoon op dezelfde manier behandeld als bij punt 3.c.

4. De Fritz!WLAN Repeater 310
a. Deze heb ik eigenlijk hetzelfde behandeld als de telefoons.
i. Dat wil zeggen: een factory-reset zoals aangegeven in de manual
ii. waarna één voor één via WPS gekoppeld met de Fritz!Box.
iii. Vreemd was wel dat aan de repeater WPA (CCMP) leek te zijn doorgegeven, terwijl op de Fritz!Box WPA+WPA2 stond ingesteld. Ik heb dat op beide repeaters handmatig gewijzigd naar WPA+WPA2.

Het lijkt er op dat de meeste problemen zijn verholpen. De eerste telefoon werkt nu ongeveer 90 uur, de tweede ongeveer 60 uur. Eén repeater werkt gewoon. De ander heb ik weer weggehaald. Niet vanwege problemen, maar omdat ze geen 5GHz doorgeven. Ik lijk hem momenteel ook niet nodig te hebben.

Het is echter nog niet helemaal perfect: de Fritz!Box 7581 herstart nog af en toe “vanzelf”. Geen idee waarom.

Blijven nog wel de volgende vragen staan:
* Heeft xs4all zelf nog iets aan de verbinding veranderd?
* Is WPA2 (CCMP) inderdaad een foute instelling en kan de WPA-mode de problemen hebben veroorzaakt?
* Is het logisch dat WPA2 (CCMP) aan de repeater wordt doorgegeven, terwijl die niet is ingesteld op de router?

--
Kees
 
Berkienm
Beste Kees,

nog 1 vraag:

Je zegt "Het is echter nog niet helemaal perfect: de Fritz!Box 7581 herstart nog af en toe “vanzelf”. Geen idee waarom."

Gaan je DECT toestellen dan weer zoeken naar de basis of maken ze daarna gelijk contact. Doordat de nieuwe opstart wordt de verbinding verbroken. Moet je dan weer opnieuw registreren en blijft dan de registartie staan? Ik heb dit alles namleijk ook geprobeerd en inderdaad momenteekl is de lijn redelij stabiel met goede snelheid. De dect werkt even maar indien het modem opnieuw opgestart wordt ( waarom ????) dan is de verbinding weer verbroken en krijg is ze niet meer aangemeldt. Ik heb geen zin om 3x per week dit riedeltje te herhalen.
 
JvdH
Beste Kees,

Dank voor delen van je ervaringen.

Wat betreft WPA en WPA2 (je vraag Is "WPA2 (CCMP) inderdaad een foute instelling en kan de WPA-mode de problemen hebben veroorzaakt?").
Gezien veiligheid zou ik zelf nooit meer mijn router/repeaters op WPA laten draaien. Is oud protocol en zeer makkelijk hackbaar. Ik draai thuis alleen nog maar WPA2.

Groet
Jan
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie