obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530
perebakker
Ik wil gaan overstappen naar Freedom Internet en hierbij wil ik gebruik gaan maken van hun geleverde FRITZ!Box 5530. Mijn huidige FRITZ!Box is aangesloten op een NTU, maar deze wil ik er dan tussen uit hebben; de glasvezel dus rechtstreeks aansluiten op de 5530.

Nu is mijn vraag waarmee ik dan allemaal rekening moet houden, aangezien er nogal wat verschillende aansluitmogelijkheden zijn. Ik wil beslagen ten ijs zijn wanneer de monteur komt om alles aan te sluiten en wil niet het risico lopen dat het Internet met de huidige NTU wordt opgeleverd, omdat één en ander niet past/werkt. Op Internet meerdere personen gezien die aangeven dat de glasvezelkabel niet maar zo in de meegeleverde SFP-modules past of dat het niet werkt.... Daarbij niet altijd duidelijk welke soort glasvezelverbindingen / kabels ze hebben.

Tot zover begrijp ik dat in de plaats van mijn NTU er een patchcover geïnstalleerd moet worden op de FTU. Dit zal door de monteur moeten worden uitgevoerd, want als er wat mis gaat moet je zelf voor de kosten van een eventueel beschadigde glasvezel opdraaien. De patchcover zal ik voor de zekerheid zelf bestellen vóór de afspraak en zal de volgende patchcover kit FTU TY01 worden:
FdH9GfdCHYiM1Q1c6uziIhto.png?f=user_large

Ik heb wel eens een FRITZ!Box 5490 gehad (die heeft een SC/PC-bus) en de glasvezelkabel uit bovenstaande patchcover kon daar rechtstreeks op worden aangesloten. Maar of die ook op de 5530 kan..?

De 5530 wordt geleverd inclusief 2 SFP-modules, een "FRITZ!SFP AON" en "FRITZ!SFP GPON" + een 4m glasvezelkabel (LC/APC > LC/APC).

Kan iemand met verstand van zaken aangeven welke patchcover / glasvezelkabel / SFP-module er benodigd zijn om dit tot een succes te maken?
 
Gieter
Ik denk dat het zo is.

De 5490 is AON dus die moet je ook hebben voor de 5530
GPON is een techniek waarbij meerdere klanten aan 1 fiber zitten.

De 5490 heeft een SC/UPC aansluiting.
De 5530 heeft een LC/APC aansluiting.

UPC is blauw
APC is groen
Let bij alles wat je doet op de kleur.
Raak de vezel nooit aan. Doe de dop er alleen af als je gaat aansluiten.
Gieter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Gieter
Ik heb mijn aansluiting zelf omgebouwd uiteindelijk.
De aansluiting die ik heb is anders.
Moest een blokje gebruiken om de pigtail te verbinden met het kabeltje.
In mijn geval een SC/UPC blokje.
Als ik een blokje naar APC gehad had, zou ik die gebruikt hebben, omdat dit theoretisch minder demping geeft. De andere kabel had ik er wel bij gekregen.

Wel heb ik me een poetsdoos gekocht, dat even klungelen gaf zomaar een halve dB demping extra in de stekker aan de fritzbox. Die heb ik weggepoetst.
Bij Ali gekocht, omdat ze in Nederland zomaar 10x duurder kunnen zijn.
Gieter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
RonF
Heeft iemand de temperatuur al gecheckt van de fibermodule?

Het gaat om de FB5530

De info vindt je onder het menu internet--> Fiber-informatie--> Fiber
Gewijzigd door RonF op 26 juni 2021, 09:52
 
Gieter
Ik ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt als je de vraag aan AVM stelt.
https://nl.avm.de/service/fritzbox/on...saanvraag/
 
RonF

Gieter schreef:

Ik ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt als je de vraag aan AVM stelt.
https://nl.avm.de/service/fritzbox/on...saanvraag/


Daar ben ik ook benieuwd naar, ik heb de vraag daar ook zojuist gesteld.

Bedankt voor de link.
 
perebakker
Die van mij zit op 50,3 graden C.
 
gensnet
Ik heb op 9 juni 2021 een FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht. Die FRITZ!Box 5530 fiber is een router dat je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten....... Dat moet altijd beter werken dan dat er een NTU/ONT tussen zit.

Ik heb heel bewust de FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht, omdat daar de beide SFP-AON en GPON-modules bij zitten. Als je de FRITZ!Box 5530 fiber in Nederland koopt, zit daar alleen de AON-module bij en geen GPON-module en lees verder dat heeft een reden......

Maar ik kwam toch nog twee probleempjes tegen.

Ten eerste zit er een niet bruikbare glasvezel kabeltje bij. Ja, die past op Duitse glasvezel aansluitingen. Een glasvezel kabel met twee groene LC/APC en LC/APC stekkers. Je moet met GPON-glasvezel een groene SC/APC met groene LC/APC stekker hebben. Welke glasvezel kabel je met AON nodig hebt, weet ik niet.
De groene SC/APC stekker past in het koppelstuk van de FTU patch cover en de groene LC/APC stekker past in de GPON-module. Volgens de experts zou je dan eigenlijk geen koppelstuk meer nodig hebben, want je kunt hetzelfde koppelstuk in de FTU patch cover gebruiken.

Ten tweede blijkt dat je de FRITZ!Box 5530 fiber met GPON niet rechtstreeks zelf mag aansluiten op glasvezel. Ik heb een GPON-glasvezel verbinding en een provider moet dan de FRITZ!Box 5530 fiber gaan deblokkeren/registreren wat bij een AON-glasvezel verbinding niet hoeft. Bij een AON-glasvezel kun en mag je die zelf rechtstreeks op glasvezel aansluiten.

Nu zijn ze er op de achtergrond al druk mee bezig dat je straks zelf de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks mag aansluiten met een GPON-glasvezel, maar dat zal nog wel een poosje duren.

Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber nu via de ONT en LAN1 van de FRITZ!Box 5530 fiber op glasvezel aangesloten en dat werkt perfect. Maar wanneer er een provider dit gaat toestaan met GPON ben ik er op voorbereid om dit zelf te kunnen doen......

Even een tip. Bij het glasvezel kabeltje moet je erop letten dat je dezelfde kleuren gebruikt. Dus geen glasvezel kabeltje met groene èn blauwe stekker (contra stekkers bestaan niet) maar twee groene of twee blauwe stekkers......
 
perebakker
Deze glasvezelkabel-set compleet (BLAUW en GROEN) kan trouwens handig zijn.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-g...lblok.html
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 aug 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 jan 2021
Glasvezel oorlogje. Algemeen : 2 11 okt 2020
FRITZ!WLAN 3000 WiFi repeater WiFi : 21 18 aug 2020
Advertentie