Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
GeerS

Quote

chrisvdp schreef:

@GeerS: Ik heb ook geen restarts, echter de DSL verbinding of iets anders in de FB7581 zorgt voor een nogal hoge IP packet loss. Dit kan bij jou ook het geval zijn zonder dat je er in eerste veel van merkt. Als je in Windows de Command Prompt opent en het volgende commando geeft: "ping 194.109.6.66 -n 1000" en dan ongeveer 17 min wacht, dan ga je zien hoeveel packet loss je hebt tussen jou modem en de XS4ALL DNS server. Ik ben benieuwd wat jij ziet.


@chrisvdp: Ik was ook benieuwd of dit probleem zich bij mij misschien ook voor doet. Ik heb de ping actie nu uitgevoerd. Het lijkt er op dat er bij mij geen problemen zijn. Ik ben niet heel technisch op dit terrein, daarom geef ik hier nog even de uitkomsten : ping statistics for 194.109.6.66: Packets: Sent=1000 Received =1000 Lost=0 (0%loss), Approximate round trip times in milli seconds: minimum=7ms, maximum=15ms, average=8ms
VDSL Pairbonding
 
tubejack

Quote

mimisiku schreef:

Als je mijn postings hebt gelezen dan had je meermaals gezien FritzFon MT-F


Ik had er een aantal gelezen en kon het niet 1-2-3 vinden.
 
richard01
FRITZ!Box 7581 firmware 06.80 @AVM_DE @AVM_NL XS4All

Testresults 06.80
Even een onderscheid tussen 'Vervelende fouten, beetje slordig, maar daar is mee te leven en wordt wel een keertje opgelost, komt goed' en 'Storende fouten, die ook de dienstverlening onder druk zetten'

Storende fouten, die ook de dienstverlening onder druk zetten:
A) WiFi 2.4 Ghz
De modulatie is nog steeds niet stabiel/continue, af en toe valt de 2.4 WiFi weg. Het kan ook een defect aan mijn FRITZ!Box 7581 zijn.
Mogelijke oorzaken zijn dus of 1) hardware defect van mijn modem of een 2) hardware ontwerpfout of een 3) bug in 06.80.
B) WiFi 5 Ghz
Nog steeds wordt de DFS te snel en te vaak geactiveerd. Zie:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7581/knowledge-base/publication/show/1349_Statusbericht-Radar-detection-DFS-wait-time-triggered-by-channel-assignments-5-GHz-temporarily-unavailable/
Op deze manier krijgt de helpdesk doorlopend vragen over niet werkende 5 GHz WiFi. Dat lijkt me niet handig. Zie je ook terug in dit forum waar, denk ik, iets meer technisch onderlegde mensen reageren. Als die het al niet aan de praat kunnen krijgen …
Als je de 5 Ghz WiFi vastzet op een van de kanalen 36 t/m 48 werkt het. Wel heb je dan minder doorvoersnelheid (smallere bandbreedte) en is de signaalsterke minder. Maar hé, je 5 Ghz WiFi werkt tenminste (als de buurman tenminste ook niet ...) !

Het WiFi deel (als je de veelvuldig gemelde DECT problemen meeneemt: het gehele zend of transmissedeel…) van de FRITZ!Box 7581 lijkt toch echt iets mee te zijn.
Daar zitten niet logische fouten in, die lijken te wijzen op een ontwerpfout...

Hebben anderen ook iets over de WiFi/zenddeel te melden …? Iemand een idee in welke richting de mogelijke ontwerpfout zou kunnen zitten?

Foutjes, beetje slordig, daar is mee te leven en wordt wel een keertje opgelost, komt goed…:
C) Nog steeds meldingen over snelheidsverlies bij koper..
Beetje slordig bij een nieuw modem, niet …?
D) Overview -> Internet -> Online Monitor -> Online Meter
De Send en Receive zijn qua volumes omgedraaid en geven dus de verkeerde waarde weer.
E) LAN-poorten
Nog steeds klopt de LAN-poort nummering niet. Deze zijn nog steeds omgedraaid.
F) Overview -> Internet -> Online Monitor -> Online Monitor
Voor de upstream schaal (throughput) wordt de downstreem schaal gebruikt.
G) Freezing Web Interface
Af en toe stopt de interface met werken, bevriest als het ware (freeze). En ja, ik kan het helaas niet reproduceren ….. maar af en toe treed het op.
H) allerlaatste restje Duits…
Onder Overview -> Home Network -> Storage (NAS) staat bovenin Netzlaufwerk.
I) FON1 en FON2 zijn omgedraaid. De tekst achterop de Box loopt niet synchroon met de Interface.

Bij mij is de telefoon bedraad aangesloten op de FON1 (of is het toch de FON2?) om geen DECT problemen te krijgen. Ik wacht nog even een nieuwe firmware af….ff geen behoefte aan allemaal gedoe.

Overall conclusie is dat er natuurlijk fouten in zitten zoals dat bij elk software programma is, en dat er een enorme stap vooruit gezet is tov de aan alle kanten rammelende en ongeteste bèta versie 06.54 (hoe durven ze die uit te leveren!). Er is nu mee te werken (zoals gezegd ik heb DECT wel UIT).

Alleen die WiFi/het gehele zend- of transmissiedeel ….. wat is er toch met die WiFi ??????

.
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.14) BVDSL, telefoon FON1 + FRITZ!WLAN Repeater 1750E (7.12 in LAN Bridge). Ohne MESH.
Alle DECT producten van AVM uiteindelijk verkocht vanwege de FB 7581.
 
loekf
Zoals ik al schreef, ik heb tot nu toe:

- Twee keer wegvallen van Wifi gezien toen ik een nieuw device wilde aanmelden. Dit hebben meer mensen gezien. Ik vind het een bug.

- Een keer een restart. Zou ook nog kunnen dat in de firmware gewoon een memory leak zit die af en toe de kop opsteekt.

Ik heb ook even naar mogelijke packet loss gekeken, maar zie niets vreemds.

Blijft staan dat XS4ALL z'n klanten een onaf product in de maag splitst en vervolgens de andere kant opkijkt.
 
ReneX
Hier mijn bevindingen met 06.80 (een aantal uren gebruikt, en inmiddels weer terug naar de 7390).

- DECT is een stuk verbeterd .. maar nog steeds niet 100%.
Aanmelden van 2 MT-F toestellen ging vlot, maar de 3e gaf zeer vaak een 'registration failed' .. totdat deze ook ineens lukte.

- In de paar uur van gebruik 1x een restart (stabiliteit is dus nog steeds niet OK).

- VPN is stuk; via VPN is het internet onbereikbaar (voor mij een blocking issue - en ook hier straalt de Q&A van AVM er weer vanaf).

- Tot slot, en ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben, functioneert WhatsApp vanaf de smartphone niet meer!
Berichten komen wel aan; maar verzenden gaat niet.


Bij elkaar nog steeds geen bruikbaar product. Na de blunder met de 06.5x heeft AVM verzuimd dit met 06.80 te corrigeren!
AVM heeft een serieus probleem met zijn R&D ...
 
richard01

Quote

ReneX schreef:

Hier mijn bevindingen met 06.80 (een aantal uren gebruikt, en inmiddels weer terug naar de 7390).

- DECT is een stuk verbeterd .. maar nog steeds niet 100%.
Aanmelden van 2 MT-F toestellen ging vlot, maar de 3e gaf zeer vaak een 'registration failed' .. totdat deze ook ineens lukte.

- In de paar uur van gebruik 1x een restart (stabiliteit is dus nog steeds niet OK).

- VPN is stuk; via VPN is het internet onbereikbaar (voor mij een blocking issue - en ook hier straalt de Q&A van AVM er weer vanaf).

- Tot slot, en ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben, functioneert WhatsApp vanaf de smartphone niet meer!
Berichten komen wel aan; maar verzenden gaat niet.


Bij elkaar nog steeds geen bruikbaar product. Na de blunder met de 06.5x heeft AVM verzuimd dit met 06.80 te corrigeren!
AVM heeft een serieus probleem met zijn R&D ...


Vwb de vraag over WhatsApp. Hier werkt alles gewoon op de iPhone over de FB, ook
http://allestoringen.nl/storing/whatsapp
geeft geen meldingen.

Overigens ook bij jou... weer die DECT ... weer het zenddeel van de FB ...
Toeval?

.
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.14) BVDSL, telefoon FON1 + FRITZ!WLAN Repeater 1750E (7.12 in LAN Bridge). Ohne MESH.
Alle DECT producten van AVM uiteindelijk verkocht vanwege de FB 7581.
 
mimisiku
Geen probleem met WhatsApp hier.. VPN werkt hier ook gewoon. Alleen bezopen dat je anno 2017 nog steeds geen fatsoenlijke VPN GUI in die FrutzBoxen te prakken valt. Heb al FritzBoxen sinds 2007 en nog steeds met een tekstbestanden moet importeren. Aan de beperkte geheugengrootte in zo'n device zal het toch niet meer liggen hoop ik...
 
japio
6.80 ook geïnstalleerd.

Opnieuw aanmelden fritzfon mt-f bleek niet nodig.

De issues waar ik momenteel nog steeds tegenaan loop:
- dect gaat niet op eco (signaal uit bij geen activiteit)
- vpn laat geen internet door

Zoals ik hierboven lees zijn de ervaringen met vpn dus ook niet overal gelijk. Hangt misschien af van de vpn cliënt? gebruik hier shrew soft vpnclient standard.
 
loekf
Standaard antwoord van XS4ALL:

Quote

Bedankt voor uw e-mail.

Vervelend om te lezen dat u problemen ervaart met de FRITZ!Box 7581.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u sinds enkele dagen een FRITZ!Box 7581 in gebruik heeft, maar deze levert met de oude firmware veel problemen op. U heeft nu de nieuwste firmware geinstalleerd, maar ervaart nog steeds dat herstarts van het modem en heeft er geen vertrouwen in dat AVM dit snel oplost met nieuwe firmware. U vraagt wat XS4ALL hier aan doet.

Wij hebben helaas van meer klanten klachten gehad over de FRITZ!Box 7581 met oude firmware. Zonder onderzoek is echter niet aan te geven wat de oorzaak is en wat de oplossing dan zou zijn. Onderzoek kan vanwege verschillende klachten soms langer duren dan gewenst. XS4ALL en AVM hebben hierover intensief contact en werken dan aan een spoedige oplossing.

Zoals u aangeeft is er sinds enkele dagen nieuwe firmware. Deze is uitgebreid getest, maar kan nooit 100 % worden getest qua apparatuur en omstandigheden bij klanten. Er zijn geen problemen gevonden in de testen.

Ik kan in uw e-mails helaas nergens vinden of u het modem ook heeft gereset naar fabrieksinstellingen na de update. Fouten welke in oude firmware zitten kunnen na een update soms worden meegenomen. Het is daarom bij problemen altijd belangrijk dat het modem eerst wordt gereset.

Als er problemen blijven bestaan willen wij dit graag weten voor verder onderzoek.


Ik kan het modem nog een keer een factory reset geven en de boel weer opnieuw configureren, maar geloof niet dat dit enig effect gaat geven.

Modem is sinds zaterdag 6 PM stabiel, na de laatste restart. Enige wat anders is is het uitzetten van de diagnostics + update check (idee: als er een memory leak is, zoveel mogelijk uit, heb ook DECT, mediaserver en NAS uitstaan).

Op twitter was er wel meteen een reactie van @AVM_DE, @AVM_NL en @AVM_International ... "oh heeft u problemen met dit modem ?"

Van het "uitgebreid" testen geloof ik geen snars.

Oh en de 758x reeks heeft een (voor AVM) nieuwe Intel chipset:

https://www.golem.de/news/anywan-grx750-soc-intel-sucht-fuer-seinen-atom-einen-platz-in-routern-1606-121291.html

De oudere modellen hadden een main SoC van Lantiq, dat gekocht is door Intel.

Vind alleen het WLAN stuk in de 7581 vaag. Intel heeft een Xway WAV500 die precies de features heeft van de FRITZ!Box 7580 (4x MIMO, > 2 Gbps 802.11ac op 5 GHz). De 7581 heeft de WLAN features + snelheden van de 7490, die (dacht ik) van Qualcom kwam, zie ook:

https://wiki.openwrt.org/toh/avm/fritzbox.7490

Volgens mij heeft AVM dus de Qualcomm WLAN ICs aan die nieuwe Intel SoC gehangen.

Last but not least, op de Duitse forums las ik ook iets over "packet accelerator". Dat is idd een feature van die Intel SoC. Zou problemen hebben gegeven in de 7580...
Gewijzigd door loekf op 20 February 2017, 11:45
 
HWteE
@AVM_NL @AVM_DE @XS4ALL

Ook hier is in het afgelopen weekend de 7581 weer uit de mottenballen gehaald en aan het net gehangen.

Eerst update van 06.54 naar 06.80 en herstart. Nog steeds DECT registratieproblemen. Vooral met de C5 en de DECT 200.

Factory reset en herstart. Vervolgens restore van de 7490 backup en nogmaals herstart. Na soms meerdere pogingen uiteindelijk alle DECT toestellen geregistreerd. Wel moest ik daarvoor eerst de uit de restore afkomstige toestel instellingen verwijderen en een modem restart uitvoeren. Regelmatig blijkt het wifi signaal in de 5Ghz band weg te vallen. IPTV werkt niet door een steeds haperende stream.

Firmware recovery uitgevoerd. Direct na de eerste basis configuratie (taal, land, provider, lijntype) een herstart, restore van de 7490 backup en nogmaals herstart. Nu eerst de DECT toestel instellingen verwijderd en nogmaals een herstart uitgevoerd. Het registreren van de DECT toestellen verloopt nog steeds niet zonder problemen, maar het aantal extra pogingen blijft beperkt. Wederom problemen met WiFi en IPTV.

Uiteindelijk, met de moed der wanhoop, nogmaals de firmware recovery uitgevoerd en nu alle gewenste instellingen handmatig ingevoerd zonder restore van een backup. DECT registratie vergde alleen voor een C5 toestel een 2e poging. En ook de DECT 200 stekkers laten zich nu probleemloos registreren. WiFi lijkt nu stabiel en scoort significant hogere data rates dan bij de voorgaande pogingen. IPTV blijft weer haperen en toont in de online monitor een gele i.p.v. bruine band in de grafiek. TV ontvanger daarom uitgeschakeld, modem nog eens herstart en TV ontvanger na inschakelen naar fabrieksinstellingen teruggezet. Ook IPTV werkt nu naar behoren.

Tenslotte ook de 1750E repeater weer ingeschakeld en gekoppeld, maar ook dat lukte pas na factory reset van de repeater. Zucht!

Inmiddels draait de nu geheel van scratch geconfigureerde 7581 sinds vanochtend 9 uur stabiel. 't Is nu hoopvol afwachten hoelang dat zo blijft. Pfff!

Behalve het nog oplossen van die verwisselde FON1 en FON2 zou ik wensen dat behoud van settings bij updates en ook de restore van settings uit een backup nu eens betrouwbaar ondersteund gaan worden. Het kan toch niet zo zijn dat een update of een restore de kennelijke verklaring vormen voor de instabiliteit van het modem? Waarom zou je dan überhaupt nog backups maken en bewaren?
Ook is er gevoelsmatig te vaak een herstart nodig om verwijderde settings echt te wissen of om gewijzigde settings actief te maken. Het moet toch mogelijk zijn om bij wijziging van bepaalde settings een automatische herstart van de bijbehorende interne processen uit te voeren in plaats van dat ik daarvoor de stekker los moet trekken?

Ik geef de 7581 nu precies 96 uur (tot a.s. vrijdagochtend) één kans om zich te bewijzen. Bij de minste of geringste hik komt de 7490 weer terug. Maar dan ook definitief.
Gewijzigd door HWteE op 20 February 2017, 14:50
FRITZ!Box 7490 (07.12-70401) Mesh-master / FRITZ!Box 7581 (07.12-70997), 2x FRITZ!WLAN 1750E (07.12-70775) Mesh-repeaters
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie