Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

Quote

rembert schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Eerder had ik hier gemeld dat mijn 7490 achter de 7581 steevast iedere 5 dagen opnieuw een IP adres kreeg toegekend. Weliswaar hetzelfde, want in de DHCP instellingen op de 7581 had ik de 7490 een vast adres gegeven. N.a.v. jullie adviezen hier heb ik die instelling aangepast en de 7490 zelf op een vast IP adres ingesteld. Dat lijkt te werken. De 5 daagse aanpassing is gestopt.

Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.


Ik heb verschillende apparaten op mijn netwerk die steeds hetzelfde IP adres toegekend krijgen met de 7581, dit via de optie "Always assign this network device the same IPv4 address": het IP-adres wordt dan toegekend op basis van het MAC-adres. Andere apparaten heb ik geconfigureerd met een vast IP adres dat buiten de IP-range valt - maar deze methodiek heb je in principe niet nodig. Tot slot heb ik als DHCP-lease periode 10 dagen ingesteld. Dit werkt allemaal exact zoals de bedoeling is.


Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken.

Laat nu dit apparaat het enige apparaat zijn dat ook echt meldt dat het is verbroken. En ik een paar apparaten heb die ook continue aanstaan en achter de 7581 soms spontaan hun verbinding kwijtraken. Maar die dat niet melden.

Dan lijkt het me toch niet zo gek daarachter dezelfde oorzaak te vermoeden. Dat maakt me dus een beetje wantrouwig naar de 7581 DHCP toe. Temeer daar ca. een jaar geleden mijn iPhones er regelmatig uitlagen. En dat niet door radar detectie. Nee ze hadden ineens hele andere IP adressen. Dat heb ik toen opgelost door, op aanraden van Tubejack, de nummering in mijn netwerk te veranderen van 198.168.0 x in 198.168.178.x. Dat loste toen meer dan 90% van mijn problemen op. problemen die ik niet had met eerdere Fritz!Boxen. Nou kun je natuurlijk zeggen dat het default gedrag (198.168.178.x) het beste is. Maar waarom geef je je gebruikers dan de gelegenheid dat in te stellen? Als enige reden voor dat probleem kan ik alleen maar bedenken dat iemand ergens in de code vergeten is dat het IP bereik instelbaar is, en gebruik heeft gemaakt van een vaste waarde daarvoor...

Bij die zojuist genoemde omnummering heb ik ook zo veel mogelijk de vast op het apparaat ingestelde IP adressen vervangen door de optie "Always assign this network device the same IPv4 address". Met uitzondering van de 10 AXIS camera's. Die draaien dan ook erg stabiel.... De les die ik nu denk te leren is dat omzeilen van het DHCP gedrag van de 7581 is aan te raden...
 
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:

Ik volg precies dezelfde werkwijze. Met een lease tijd die eveneens op 10 dagen is ingesteld. Wat ik heb gemerkt is dat een device dat is ingesteld met de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" en dat continue aan is, toch elke 5 dagen opnieuw een IP adres toegekend krijgt. Weliswaar hetzelfde IP adres, maar toch. Want dat betekent dat de verbinding kennelijk wordt onderbroken.


Ook bij hetzelfde is er bij opnieuw toekennen door DHCP van een IP-adres altijd een onderbreking. Zelfs als dat het hetzelfde IP-adres is. Dat hij na 5 dagen doet, terwijl je 10 ingesteld is erg vreemd. Zet dat eens op 365 dagen. Smile
 
ericje
Dat is helemaal niet vreemd. Volgens het DHCP protocol zal op de helft van de leasetijd de dhcp client proberen de lease te verlengen. Works-as-designed dus.
 
Prutser
Waarom het jezelf niet makkelijk maken? In het menu "Home network" ==> "Home network overview" ==> 2e tabblad "Network Connections", daar kan je bij uitgedeelde IP nummers met het "bewerken" symbool kiezen om telkens hetzelfde IP nummer uit te delen. De leasetijd zou ik lekker default laten om te voorkomen dat je leasetabel volloopt.
 
Roger

Quote

Roger schreef:
Bij mij gaat de verbinding met een van mijn gigaset toestellen verloren na een reboot. Opnieuw aanmelden blijkt dan noodzakelijk. In dit geval gaat het om een moderne C430HX die nota bene bij gigaset op de compatibility list staat voor Fritz!OS.
De workaround voor dit probleem is de instelling Expanded security functions enabled uitvinken in de Security sectie op de pagina DECT -> Base Station.

De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.
Gewijzigd door Roger op 04 April 2018, 16:33
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
tubejack

Quote

Roger schreef:
De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.


Goed gevonden Thumbs Up. Bij Fritz Fon's wordt Expanded security functions enabled ondersteund.

Deaktivieren Sie die Einstellung, wenn in Verbindung mit Schnurlostelefonen anderer Hersteller Probleme auftreten, zum Beispiel Verbindungsabbrüche.
 
RuudvanMunster

Quote

ericje schreef:

Dat is helemaal niet vreemd. Volgens het DHCP protocol zal op de helft van de leasetijd de dhcp client proberen de lease te verlengen. Works-as-designed dus.


OK, die kan ik snappen. Daar zit nog een zekere logica in. Een goede reden om apparaten die continue verbinding moeten hebben geen DHCP adres, maar een zelf ingesteld vast IP adres te geven.
 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Quote

Roger schreef:
De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.
Goed gevonden Thumbs Up. Bij Fritz Fon's wordt Expanded security functions enabled ondersteund.
De C430HX ondersteunt deze functies ook blijkens dit forumbericht (Duitstalig). Er lijkt dus sprake van een compatibility issue. De vraag of de fout in deze bij Gigaset ligt of bij AVM valt hier uiteraard niet te beantwoorden. Maar goed, als het uit zetten van de betreffende instelling helpt, ben ik voorlopig geholpen.

Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad
Gewijzigd door Roger op 04 April 2018, 18:59
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
tubejack

Quote

Roger schreef:
Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad


Beetje vreemd dat een Siemens toestel, dat alleen via een Fritz box met actuele software zou kunnen. Think Die Siemens firmware zou toch gewoon via het internet moeten kunnen komen ?
[url]
http://www.gigaset.com/nl_nl/cms/information/control-update-firmware.html[/url]
 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Quote

Roger schreef:
Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad
Beetje vreemd dat een Siemens toestel, dat alleen via een Fritz box met actuele software zou kunnen. Think Die Siemens firmware zou toch gewoon via het internet moeten kunnen komen ?
[url]
http://www.gigaset.com/nl_nl/cms/information/control-update-firmware.html[/url]
Niet alleen via een fritzbox, inderdaad. De Gigaset handset firmware komt uiteraard van een internet server. Maar Gigaset handsets kunnen die daar niet zelf ophalen. Het is de taak van het basisstation om de firmware naar de handset te pushen via Cat-iq SUOTA (Software Update Over The Air). De Gigaset producten in het door jou aangehaalde artikel kunnen dat (het zijn VoIP-producten met SUOTA-ondersteuning). Vanaf 6.98 kan de Fritz!Box die rol ook vervullen en heb je geen Gigaset basisstation meer nodig om handset firmware te updaten.

Gigaset is overigens al lang geen onderdeel meer van Siemens. Het werd in 2008 verzelfstandigd als Gigaset Communications AG.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie