Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Sinds kort een nieuw verschijnsel op mijn FB 7581, onverwacht optredende melding (verzonden om 23:58 gisteren):
Your FRITZ!Box 7581 received the following web addresses: ${EXTERNAL_IP}.
IPv4: xx.xxx.xx.xx
IPv6: [xxxx:xxx:xxxx::x]


In de logging staat alleen:
30.06.18 23:58:24 An error message has been send

Normaal kreeg ik deze melding alleen als de ADSL verbinding verbroken is en het modem opnieuw verbinding heeft gemaakt. Maar volgens de 7581 is de verbinding sinds 13-6-2018 niet verbroken.
Dat laatste verbaast me een beetje. Het verschijnsel is nu op onregelmatige tijden een keer of 3 opgetreden.
Die melding komt elke keer als de Fritz!Box een IP-adres krijgt toegekend door de BRAS van XS4ALL bij de opbouw van een nieuwe PPPoE sessie. Dat kan nadat je DSL-verbinding er helemaal uit heeft gelegen, maar ook na een PPPoE sessie timeout of als de BRAS de sessie heeft afgebroken. Dat laatste kan b.v. het gevolg zijn van een reboot van de BRAS of van een herconfiguratie van je verbinding. In dat geval vindt er geen disconnect plaats op DSL-niveau. Staat er in de logging vlak daarvoor niet iets als 'Internet connection cleared.' ? Ik heb zo'n event twee weken geleden gehad.

Edit: De bijbehorende log regel begrijp ik overigens ook niet. Bij mij was die er niet.
..

Het punt is inderdaad dat de melding 'Internet Connection Cleared' in al deze gevallen ontbreekt. Het enige is die wat cryptische melding 'An Error Message has been send'. Er is verder geen informatie te vinden in de FB die wijst op een verbroken verbinding. In Internet > DSL Information > Statistics staan wel twee bursts '' met 'Unrecoverable errors'. Maar die grafieken zijn zo slecht dat je er geen tijdschaal op kunt aflezen. Dus of 1 ervan wel/niet samenvalt met de gebeurtenis, is ook niet duidelijk.
Ik neem aan dat als de DSL op één van de manieren waarop je beschrijft niet is verbroken maar wel anderszins is onderbroken, dat de teller van de connection time gereset zou zijn...
Dat is toch ook zo'n puntje waarom ik de 7581 nog steeds broddelwerk vindt. Instellingen die niet worden onthouden of niet zijn aan te passen, onduidelijkheden in de logging. Misschien zijn niet alle dakpannen lek... Maar het lekt soms nog wel. Voor zover ik het kan natrekken treedt dit nieuwe verschijnsel op na de (onvrijwillige) update van de 7581. (Ik had XS4ALL aangegeven die even nog niet te willen....)
 
Werner
Op deze pagina kan je alle nieuwigheidjes vinden van 4.05, alleen wel in het Duits. In Chrome kan je de pagina vertalen.
https://it-blogger.net/avm-veroeffent...-fritzfon/
Gewijzigd door Werner op 01 July 2018, 19:33
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Het punt is inderdaad dat de melding 'Internet Connection Cleared' in al deze gevallen ontbreekt. Het enige is die wat cryptische melding 'An Error Message has been send'. Er is verder geen informatie te vinden in de FB die wijst op een verbroken verbinding.
Zinnige meldingen genereren blijft lastig... En die melding is niet alleen cryptisch, er staat ook nog eens een taalfout in (send i.p.v. sent). Maar dit terzijde.

Quote

In Internet > DSL Information > Statistics staan wel twee bursts '' met 'Unrecoverable errors'. Maar die grafieken zijn zo slecht dat je er geen tijdschaal op kunt aflezen. Dus of 1 ervan wel/niet samenvalt met de gebeurtenis, is ook niet duidelijk.
Die grafieken zijn inderdaad knap waardeloos. Maar toch niet zo belabberd dat je niet kunt zien of zo'n burst wel of niet gerelateerd kan zijn aan de meldingen die je krijgt (je kunt de bovenste grafiek als tijd-as gebruiken: elk staafje in die grafiek is een klokuur).

Quote

Ik neem aan dat als de DSL op één van de manieren waarop je beschrijft niet is verbroken maar wel anderszins is onderbroken, dat de teller van de connection time gereset zou zijn...
Hangt er van af welke teller je bedoelt... Een internetverbinding via VDSL bestaat uit een aantal lagen met elk hun eigen statistieken. Het plaatje in dit artikel is ter illustratie van het navolgende.

De eerste laag is de DSL-laag. Die bevindt zich tussen je modem en de DSLAM (in een actieve straatkast of in een KPN nummercentrale). Als de DSL-sessie is opgebouwd (DSL synchronization starting (training) gevolgd door DSL is available (DSL synchronization exists with xxxxx/yyyyy kbit/s)) begint de teller te lopen die je ziet staan bij DSL active since in het scherm Internet -> DSL information -> Overview. Zolang DSL-synchronisatie tussen modem en DSLAM blijft bestaan, wordt die teller niet gereset.

De tweede laag is de PPPoE-laag. Zodra er DSL-synchronisatie is, begint het modem met het opbouwen van de PPPoE-sessie. Daarbij krijgt het modem van de BRAS IP-adresinformatie (IP-adressen, DNS servers). In de log verschijnt dan de melding Internet connection established successfully. IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.177, broadband PoP: dr12.d12 en nog een paar meldingen voor IPv6. Dit is ook het moment waarop je de notificatie via e-mail krijgt als je pushberichten hebt geconfigureerd. Het tijdstip zie je behalve in de system log ook staan bij connected since in het Overview scherm van de Fritz!Box. Gateway en broadband-PoP in de log melding zijn IP-adres en naam van de BRAS.

Quote

Dat is toch ook zo'n puntje waarom ik de 7581 nog steeds broddelwerk vindt. Instellingen die niet worden onthouden of niet zijn aan te passen, onduidelijkheden in de logging. Misschien zijn niet alle dakpannen lek... Maar het lekt soms nog wel. Voor zover ik het kan natrekken treedt dit nieuwe verschijnsel op na de (onvrijwillige) update van de 7581. (Ik had XS4ALL aangegeven die even nog niet te willen....)
Dit broddelwerk beperkt zich helaas niet tot de 7581. Ook andere modellen blijken vergelijkbare problemen te hebben (ik lees een paar Duitse fora waar het geklaag niet van de lucht is). De functionaliteit van een Fritz!Box mag dan wel Eredivisie zijn, de kwaliteit van de software is al jaren Eerste Divisie. En als ik diezelfde fora mag geloven ligt met Fritz!OS 7 degradatie naar de Tweede Divisie in het verschiet. Er zijn nog best veel problemen.
Gewijzigd door Roger op 02 July 2018, 08:41
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
rembert

Quote

Marcel schreef:

[...]
De 7581 zit op zijspoor en mag alleen nog WiFi en Dect verzorgen.
[...]


Ook de mijne heeft een taak moeten inleveren. Hij mag de VDSL en de DECT verzorgen, maar niet meer de WiFi. Die wordt nu door een Fritz AVM 1750E verzorgd. De internetverbinding is nu goed en snel, ook op de bovenste verdieping - de 7581 haalde die niet, de 1750 wel. Dect is nog niet optimaal: de beruchte storing komt er af en toe nog even tussendoor maar de verbinding herstelt zich binnen een paar seconden wel weer. De VDSL verbinding zelf is sowieso zeer stabiel maar omdat te bewerkstelligen heb ik wel bijna 10 jaar klachten gehad die dan weer niet erkend werden door de KPN dan wel halfslachtig werden opgelost. Uiteindelijk een monteur gehad die 'tot het gaatje' ging en ontdekte dat het einde van de KPN kabel in mijn woning niet in topconditie was: hij heeft er 30 cm afgeknipt en alles opnieuw op het ISRA-punt gemonteerd. En sindsdien op beide aderparen een perfect signaal - de wijkcentrale zit op 200 meter.

Ik kijk wel naar alternatieven voor xs4all. Maar waar krijg ik 110 Mbit download en 35 Mbit upload? Die upload is bij xs4all niet gegarandeerd maar is er wel degelijk - en dat merk je.

Ik hoop dat xs4all een keer het licht gaat zien en Ubiquiti gaat aanbieden in plaats van AVM.
 
Roger

Quote

rembert schreef:
Ik hoop dat xs4all een keer het licht gaat zien en Ubiquiti gaat aanbieden in plaats van AVM.
Voor glasvezel zou dat kunnen, maar Ubiquiti maakt geen DSL-producten. En XS4ALL lijkt mij te klein om met twee leveranciers te werken.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
Marcel

Quote

Roger schreef:

Quote

rembert schreef:
Ik hoop dat xs4all een keer het licht gaat zien en Ubiquiti gaat aanbieden in plaats van AVM.
Voor glasvezel zou dat kunnen, maar Ubiquiti maakt geen DSL-producten. En XS4ALL lijkt mij te klein om met twee leveranciers te werken.

De VDSL zijn SFP modules en plug-and-play net als die voor glasvezel.

Met het huidige model zitten ze op 40Mbit/s op een Xs4all vebinding en hij zou 100Mbit/s moeten halen, dus er moet nog aan de firmware gewerkt moeten worden.
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Het punt is inderdaad dat de melding 'Internet Connection Cleared' in al deze gevallen ontbreekt. Het enige is die wat cryptische melding 'An Error Message has been send'. Er is verder geen informatie te vinden in de FB die wijst op een verbroken verbinding.
Zinnige meldingen genereren blijft lastig... En die melding is niet alleen cryptisch, er staat ook nog eens een taalfout in (send i.p.v. sent). Maar dit terzijde.

Quote

In Internet > DSL Information > Statistics staan wel twee bursts '' met 'Unrecoverable errors'. Maar die grafieken zijn zo slecht dat je er geen tijdschaal op kunt aflezen. Dus of 1 ervan wel/niet samenvalt met de gebeurtenis, is ook niet duidelijk.
Die grafieken zijn inderdaad knap waardeloos. Maar toch niet zo belabberd dat je niet kunt zien of zo'n burst wel of niet gerelateerd kan zijn aan de meldingen die je krijgt (je kunt de bovenste grafiek als tijd-as gebruiken: elk staafje in die grafiek is een klokuur).

Quote

Ik neem aan dat als de DSL op één van de manieren waarop je beschrijft niet is verbroken maar wel anderszins is onderbroken, dat de teller van de connection time gereset zou zijn...
Hangt er van af welke teller je bedoelt... Een internetverbinding via VDSL bestaat uit een aantal lagen met elk hun eigen statistieken. Het plaatje in dit artikel is ter illustratie van het navolgende.

De eerste laag is de DSL-laag. Die bevindt zich tussen je modem en de DSLAM (in een actieve straatkast of in een KPN nummercentrale). Als de DSL-sessie is opgebouwd (DSL synchronization starting (training) gevolgd door DSL is available (DSL synchronization exists with xxxxx/yyyyy kbit/s)) begint de teller te lopen die je ziet staan bij DSL active since in het scherm Internet -> DSL information -> Overview. Zolang DSL-synchronisatie tussen modem en DSLAM blijft bestaan, wordt die teller niet gereset.

De tweede laag is de PPPoE-laag. Zodra er DSL-synchronisatie is, begint het modem met het opbouwen van de PPPoE-sessie. Daarbij krijgt het modem van de BRAS IP-adresinformatie (IP-adressen, DNS servers). In de log verschijnt dan de melding Internet connection established successfully. IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.177, broadband PoP: dr12.d12 en nog een paar meldingen voor IPv6. Dit is ook het moment waarop je de notificatie via e-mail krijgt als je pushberichten hebt geconfigureerd. Het tijdstip zie je behalve in de system log ook staan bij connected since in het Overview scherm van de Fritz!Box. Gateway en broadband-PoP in de log melding zijn IP-adres en naam van de BRAS.



Dank je voor de toelichting. Met de teller bedoelde ik "connected since". Die was blijven staan op 13-6-2018, dus ver voor deze gebeurtenis. De vraag is dus eigenlijk op welk connectieniveau deze "op nul" wordt gezet. Waarschijnlijk als de verbinding echt helemaal weg is. Als je bedenkt dat het verzonden pushbericht meldde dat het IP adres was toegekend zo de verbinding dus niet volledig moeten zijn verbroken, maar er wel iets zijn gebeurd op niveau van het IP adres. Hmm, het gebeurt onregelmatig om de paar weken. Is pas begonnen na de laatste update... Geen ramp. Maar maakt wel onrustig.

Kijken naar de bovenste grafiek helpt inderdaad. Probleem was gisteren dat ik ook naar de week statistiek keek en toen kreeg ik geen maar 4 staafjes in de bovenste grafiek en bleek de burst in de 2e grafiek op dezelfde plaats staan. Toen was ik ff lost...

De d-t fout kwam door het verkeerd overtypen. Heb pas vandaag een truc gevonden om die loggings te cut&paste'n
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Met de teller bedoelde ik "connected since". Die was blijven staan op 13-6-2018, dus ver voor deze gebeurtenis. De vraag is dus eigenlijk op welk connectieniveau deze "op nul" wordt gezet. Waarschijnlijk als de verbinding echt helemaal weg is. Als je bedenkt dat het verzonden pushbericht meldde dat het IP adres was toegekend zo de verbinding dus niet volledig moeten zijn verbroken, maar er wel iets zijn gebeurd op niveau van het IP adres.
Er gebeuren rare dingen daar bij jou. Een ander scenario op basis van Occam's scheermes: er gaat iets mis en de FB verstuurt het verkeerde pushbericht Frown

Quote

Hmm, het gebeurt onregelmatig om de paar weken. Is pas begonnen na de laatste update... Geen ramp. Maar maakt wel onrustig.
Correlatie hoeft geen oorzakelijkheid te betekenen. Maar met enige moeite kun je downgraden.

Quote

Kijken naar de bovenste grafiek helpt inderdaad. Probleem was gisteren dat ik ook naar de week statistiek keek en toen kreeg ik geen maar 4 staafjes in de bovenste grafiek en bleek de burst in de 2e grafiek op dezelfde plaats staan. Toen was ik ff lost...
Rare zaak, inderdaad. En eigenlijk twee fouten in één: grafieken niet consistent en slechts 4 staafjes waar je toch 7 zou verwachten. Of ben ik nou blond?

Quote

De d-t fout kwam door het verkeerd overtypen. Heb pas vandaag een truc gevonden om die loggings te cut&paste'n
Right... Sorry, AVM! Het ontgaat mij waarom AVM het zo moeilijk maakt om die logregels te kopiëren (en ook hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen). Ze zouden toch niet bang zijn voor foutmeldingen die hier worden gepost?
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
t541hoo

Quote

Roger schreef:
Right... Sorry, AVM! Het ontgaat mij waarom AVM het zo moeilijk maakt om die logregels te kopiëren (en ook hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen). Ze zouden toch niet bang zijn voor foutmeldingen die hier worden gepost?


Je hebt gelijk. Je komt dat op meer plekken op het web tegen. Vaak om intellectueel eigendom tegen web crawlers te beveiligen maar zoals bij AVM ook om onbedoelde privacy gevoelige uitingen af te schermen, zoals IP- cq MAC-adressen en computernamen.

Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom dit forum het plaatsen van plaatjes (screen prints) niet mogelijk maakt. Waarschijnlijk om gedeeltelijk geautomatiseerde moderatie niet te frustreren en misschien ook wel … zie AVM.
 
tubejack
Uiteindelijk heb ik de port forwarding op de 7581 voor elkaar gekregen.
fritzbox-beta-7581-06.85-50446.zip gedownload vanaf https://service.avm.de/downloads/beta...581/other/

Uitpakken en recovery image onder windows flashen daarna een update naar 06.85-50446 PLUS. Die update zit nog niet in het image, wél bij het zip bestand.

Portforwarding naar 80 en 443 en het werkt ander zou mijn web site niet te zien zijn https://tubejack.nl

Bye-happy
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie