Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Prutser
Vaak zitten er tegenwoordig in één (slaap)kamer twee groepen aangesloten, met een beetje geluk vind je één fase die gebruikt kan worden waarvan er één in de buurt van een RJ45 kabel zit en de andere in de buurt van de slaapkamer in kwestie. En dan een kwestie van even je huis rondhollen en elke groep/fase even aanzetten en documenteren welk stopcontact/lamp er op welke groep zitten natuurlijk. Ik heb zelf UTP naast de Coax getrokken naar alle kamers, even wat werk, maar al jaren lol van inmiddels. Past allemaal net door één buisje heen ...

t541hoo
Het probleem zijn niet de groepen maar de fases.

In de weg liggen er drie terwijl je er bij gewoon 230V maar één (hete) plus een nul draad nodig hebt. Door de wijk worden de huizen verdeeld over die drie fases behalve bij iemand die krachtstroom 400V drie fasen nodig heeft. Of een groot complex waar de drie fasen verdeeld worden over diverse groepen.

In de huidige nieuwbouw probeert men in elke ruimte twee groepen aanwezig te hebben. Hierdoor kan één groep uitgeschakeld worden om er aan te werken terwijl er voor verlichting en/of apparaten toch een andere groep aangesloten is in dezelfde ruimte.

Voor de powerline zijn verschillende groepen geen probleem. Verschillende fases kunnen dat wel zijn. Die hebben namelijk alleen verbinding met elkaar over de nul (koude draad).

Ook wordt het powerline signaal bij de meterkast gefilterd, zodat wanneer de buren op dezelfde fase zitten ze jouw powerline signaal niet ontvangen.

Oh ja, stop je powerline niet in een tafelcontactdoos (stekkerblok), maar rechtstreeks in de muur. Sommige contactdozen hebben filters en overspanningsbeveiligingen die het signaal van je powerline frustreren.
Gewijzigd door t541hoo op 20 August 2018, 20:20

Prutser

t541hoo schreef:

Het probleem zijn niet de groepen maar de fases.

Die is duidelijk, ik heb zelf ook 3 fases waarbij er op elke verdieping in mijn huis minstens 2 fases aanwezig zijn, op zolder alle drie vanwege de load van de wasmachine, drogert en de zonnepanelen, in de keuken idem vanwege de kookplaat. In die zin kan het nog steeds even de moeite zijn om even per groep in de meterkast even te kijken of er op die ene groep in het huis een combi te vinden is die in de buurt van de gewenste plek zit. Je hoeft niet eens te weten welke fase waar zit, met alle groepen uit en per stuk aanzetten zit je per definitie op dezelfde fase, welke dat ook is.

Tweede optie is te ontdekken welke fase boven zit en in de meterkast op die fase een wandcontactdoos er bij (laten) maken. Zit je ook weer goed ...

t541hoo

Prutser schreef:

… Die is duidelijk, ik heb zelf ook 3 fases waarbij er op elke verdieping in mijn huis minstens 2 fases aanwezig zijn, op zolder alle drie vanwege de load van de wasmachine, drogert en de zonnepanelen, in de keuken idem vanwege de kookplaat. ...

Wat jij aan load noemt valt nog beslist binnen wat je een verbruik van een "normaal" huisgezin kan noemen en is geen noodzaak om drie fases in huis te hebben. Waar trek jij de conclusie uit dat je drie fases in huis hebt.

Prutser

t541hoo schreef:

Prutser schreef:

… Die is duidelijk, ik heb zelf ook 3 fases waarbij er op elke verdieping in mijn huis minstens 2 fases aanwezig zijn, op zolder alle drie vanwege de load van de wasmachine, drogert en de zonnepanelen, in de keuken idem vanwege de kookplaat. ...

Wat jij aan load noemt valt nog beslist binnen wat je een verbruik van een "normaal" huisgezin kan noemen en is geen noodzaak om drie fases in huis te hebben. Waar trek jij de conclusie uit dat je drie fases in huis hebt.

Ik kan je beloven dat ik een verre van "normaal" huisgezin heb qua stroomverbruik. De grap die ik ooit maakte over een kwekerij werd niet in dank afgenomen werd gemeld, dat moeten ze blijkbaar opvolgen ... Daarnaast heb ik het idee toen ik de driefasen meterkast heb aangelegd, berekend en verdeeld, driefasen binnengebracht is door de netwerkbeheerder, een nieuwe 3-fasen meter heb "gekregen" dat niemand het daarna nog heeft gewijzigd Smile
Gewijzigd door Prutser op 21 August 2018, 06:11

loekf
Ik lees net dat de algemene directeur van XS4ALL, Paul Naastepad, na 3.5 jaar toe is aan een niieuwe uitdaging.

Moeten we de beste man nog een bloemetje sturen als bedankje voor het introduceren van het "beste modem" ?

PS: ik ben al (netjes) los gegaan in de comments op het bericht op de XS4ALL website.
FRITZ!Box 7590 (7.12 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | 3 x FRITZ!WLAN 1750E (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis

lsluijter

t541hoo schreef:

......

Alle huizen hier hebben 3 fasen stroom, 3 x 25 ampere. Gewone woonwijk, met honderden rijtjeshuizen. Dat is echt niets bijzonders.
Loek S

t541hoo

Prutser schreef:

… Ik kan je beloven dat ik een verre van "normaal" huisgezin heb qua stroomverbruik. …

Was dan wat duidelijker geweest over de verbruikers die je in huis hebt, want wat je opnoemde was beslist niet voldoende om als "niet normaal" te kwalificeren. Of had dat relaas achterwege gelaten en gelijk gezegd dat je die drie fasen zelf hebt aangelegd.

t541hoo

lsluijter schreef:
Alle huizen hier hebben 3 fasen stroom, 3 x 25 ampere. Gewone woonwijk, met honderden rijtjeshuizen. Dat is echt niets bijzonders.

Het groeiende gebruik van elektrisch/inductie koken en misschien zelfs elektrisch verwarmen maakt het ook wel weer logisch.

meppele

t541hoo schreef:

Prutser schreef:

… Ik kan je beloven dat ik een verre van "normaal" huisgezin heb qua stroomverbruik. …

Was dan wat duidelijker geweest over de verbruikers die je in huis hebt, want wat je opnoemde was beslist niet voldoende om als "niet normaal" te kwalificeren. Of had dat relaas achterwege gelaten en gelijk gezegd dat je die drie fasen zelf hebt aangelegd.
Beste mede forumgebruikers. Mag ik uit de voorgaande discussies en opmerkingen afleiden dat de 'FRITZ!Box 7581 problemen" allemaal opgelost zijn?
Als we hier van de FB7581 overgaan naar 3 fase krachtstroom (400V, ster- dan wel driehoek geschakeld ;-)) zijn we wel héél offtopic bezig.
-eggie-
Ps. ben al van het gas af, kook op inductie en heb 3 x 25 ampere in de meterkast, waar overigens ook de FB7581 in huist. Tot zover de enige overeenkomst.
meppele voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie