Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Roger

Roger schreef:
AVM heeft het image voor de 7580 alweer teruggetrokken (gebruikers meldden installatieproblemen). Ze hebben het nu vervangen door een recovery. Geen goed teken Frown
En nu hebben ze hetzelfde image weer terug gezet. Kennelijk vals alarm. Of iemand had gewoon een foutje gemaakt... Ze staan daar in Berlijn de laatste tijd natuurlijk ook ontzettend onder druk.
Gewijzigd door Roger op 24 July 2018, 18:48
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)

Roger
Fritz!OS 7 voor de 7581 komt eraan! Via-via heb ik de hand kunnen leggen op een bèta (6.98-59907). Die kan ik helaas niet verder verspreiden, maar ik kan er wel een paar dingen over vertellen:
  • Nederlandstalige user interface (zoals verwacht)
  • Ondersteuning voor Mesh
  • Antieke 3.4.11-rt19 Linux kernel is vervangen (nu 4.1.38 zonder PREEMPT_RT patch)
  • DECT lijkt beter te werken (een eerste langer gesprek werd niet afgebroken en ik had ook geen last van ruisen en kraken, DECT ECO wordt nu als actief aangegeven, equalizer settings lager dan Normaal zijn OK)
  • Updaten van Gigaset firmware via Cat-iq SUOTA
  • Schatting van lijnlengte in DSL-overzicht
Het is duidelijk nog een vroege bèta. Hier en daar staan nog Duitse teksten en sommige opvallende problemen zijn er nog ('Error code 1' bij port forwarding wijzigen, line settings niet sticky, etc.).

Het is goed mogelijk dat deze versie (of een volgende) binnenkort als public bèta beschikbaar komt. Zowel de versie info (FRITZ!OS: 06.98-59907 BETA, Labor-Version) als het Buildtype (1001) wijzen in die richting.

Het zal nog wel een hele tijd duren voordat de release versie er is. Ik had gedacht dat AVM afgelopen week Fritz!OS 7 zou vrijgeven voor alle modellen waarvoor er de afgelopen maanden Labor versies zijn geweest en dat het daarna snel zou gaan. Het lijkt daar in Berlijn echter allemaal een stuk langer te gaan duren (hebben ze daar niet ook zoiets met een nieuw vliegveld?), zodat ik nu uitga van niet eerder dan september.

Maar het begin is er Smile

Edit 1: Updaten van de Gigaset C430HX firmware lukt niet (foutmelding 'downloaden mislukt' op toestel). Maar goed, het is zoals gezegd nog een vroege bèta.
Edit 2: DECT Eco mag nu wel actief zijn, maar het werkt niet zoals het hoort (de verbinding met de FB-basis komt niet goed tot leven als je wilt bellen). Dus maar uit gezet Sad
Edit 3: De eerste spontane reboots alweer gehad (Reboot Status is: Soft-Reboot(KCRASH)). Deze blijken gerelateerd aan mijn pogingen om de C430HX firmware te updaten. Verder tot nu toe stabiel.
Gewijzigd door Roger op 01 August 2018, 10:20

Jassy
Interessant Roger! Heb je ook ervaring met pairbonding met deze firmware? Ik ben zelf niet zo happy met de pairbonding snelheid en krijg het idee dat de 7581 het allemaal niet kan bijhouden. Zo goed als ik vroeger mijn 50Mb scoorde is het met pairbonding stukken instabieler (bedraad).

t541hoo
Pairbonding schijnt nogal afhankelijk te zijn van het verschil in kwaliteit van de beide aderparen.

Jassy
Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). Geen FEC errors en volgens mij ook anders wel redelijk gelijkwaardig. Ik ben er in elk geval niet zo over te spreken.

2018_08_06_19_41_33_Microsoft_Edge

Prutser

Jassy schreef:

Interessant Roger! Heb je ook ervaring met pairbonding met deze firmware? Ik ben zelf niet zo happy met de pairbonding snelheid en krijg het idee dat de 7581 het allemaal niet kan bijhouden. Zo goed als ik vroeger mijn 50Mb scoorde is het met pairbonding stukken instabieler (bedraad).

Wat ik ook te klagen heb over de 7581, niet over pairbonding of het VDSL deel. De processor is snel genoeg en bij mij is pair bonding absoluut rotsvast. Het verschil in beide kanalen is ook te zien in het DSL menu. Nu heb ik al weinig te klagen, ik heb met pair bonding twee maal de volle mep, oftewel 200Mb down en 66Mb up. En dat houdt hij fluitend bij ... Ik gebruik de allerlaatste Beta die publiek gemaakt is, 06.85-50446 PLUS.
Prutser voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Prutser

Jassy schreef:

Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). Geen FEC errors en volgens mij ook anders wel redelijk gelijkwaardig. Ik ben er in elk geval niet zo over te spreken.

2018_08_06_19_41_33_Microsoft_Edge

Maar wat is er instabieler dan??? Met 50Mb per kanaal zit je net onder het haalbare van 60, je Upload lijkt gecapped te zijn op 5Mb per kanaal, waar hij bij mij "wide open" staat ...

Bij jou staat "Vectored" uit, dat wil zeggen dat je het signaal uit de wijkcentrale krijgt en niet uit een straatkast. En door jouw bundel gaan dan ook andere signalen dan DSL (zoals ISDN2 of ISDN30, wellicht huurlijnen en ander analoog gespuis) wat de boel inderdaad instabieler kan maken ... Maar goed, instabieler dan één kanaal zal het niet mogen zijn. Trek anders even één ader los, zodat je weer op één keer 50Mb aangesloten zit. Kijken of dat wat uitmaakt. Is je bekabeling goed afgeschermd?
Gewijzigd door Prutser op 06 August 2018, 18:59

Roger

Jassy schreef:
De lijngegevens zien er OK uit (alleen de latency lijkt me wat hoog, maar misschien is dat inherent aan een lijn zonder vectoring). Maar leg eens uit waar je precies ontevreden over bent. Tot nu toe kennen we alleen je eigen conclusie, maar zonder onderbouwing kunnen we daar niet veel mee (eigenlijk niets). De 7581 zou meer dan krachtig genoeg moeten zijn voor jouw lijn (in elk geval de hardware).

t541hoo

Jassy schreef:

Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). [/url]

Dat ziet er behoorlijk gelijkwaardig uit. Ligt de beperking soms in je WiFi.

Ik moest voor mijn gedateerde laptop-WiFi in Windows 10 een andere dan de standaard
driver installeren om de 40Mhz bandbreedte te kunnen instellen op de 2,4Ghz band.

Jassy
Ik ben inderdaad wat vaag geweest over dit euvel. De lijn is intrain technisch helemaal in orde, ik haal daar goed 106Mb. Dit is overigens direct op de nummercentrale.

Met name bij het downloaden via één verbinding richting de server valt mij op dat ik lang niet altijd de 100Mb haal. Met Newszilla met 5 connecties mag ik in mijn handjes knijpen als ik 70Mb gemiddeld haal, maar dit dan wel met een bult geschommel en drops. Als ik dan bijvoorbeeld Astraweb met 20 connecties bij schakel haal ik een stuk stabieler 95Mb en dan is het wel oké. Ik heb hiervoor glasvezel gehad en haalde altijd strak de (minstens) 100Mb via Newszilla of gewone downloads. Helaas ben ik verhuisd en heb dus geen glasvezel (van XS4ALL) meer dus we moeten het met DSL doen.

Met een enkele lijn en 10Mb upload haalde ik altijd de (bijna) 10Mb,met pairbonding houd het met 8Mb wel op.

Dit zowel bedraad (1Gb) als draadloos op een telefoon of tablet.

Ik heb laatst al serieus overwogen om het pairbonding verhaal maar weer terug te laten draaien en met een enkele lijn verder te gaan, maar met Fritz 7 wil ik het wel weer een kans geven.

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 Aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 Aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 Jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 Apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 Jan 2021
Advertentie