obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door Freedom, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
t541hoo
Afgelopen donderdag ineens geen internet meer. Verhaal ging dat KPN de lijn met een upgrade naar VVDSL niet had opgeleverd. Daar moest een mannetje voor gaan lopen om een schakelaartje om te zetten. Pas de maandag daarna was het probleem verholpen.

Maar nu blijkt dat er wel wat meer is gewijzigd. Zo zat ik op 1150m van de centrale en nu ineens maar 220m. Ik schat dat er ergens een actieve straatkast tussen is gezet.

Merkwaardig is alleen dat mijn upload snelheid nu hoger is dan de download (28 vs 23). Is dat normaal bij VVDSL?

Daarnaast geeft de Fritz 7581 aan dat zowel de lijncapaciteit als de actuele snelheid in download richting boven de 110 zitten. Upload 30/30.

Mijn Basis abonnement was in de oude situatie 20/2 vanwege de beroerde lijn. Wordt die maximering nu op een andere wijze gerealiseerd waardoor het modem nu 110 down ipv 20 down ziet?
Gewijzigd door t541hoo op 15 oktober 2019, 12:45
 
meppele

tubejack schreef:

helderzicht post=10294

Wat een voortdurende ellende in Zaandam. Is verhuizen nog een optie??


Zelfs dàt is overwogen.Wink
Kom niet naar hier, is mogelijk nog slechter.
 
Roger

t541hoo schreef:

Afgelopen donderdag ineens geen internet meer. Verhaal ging dat KPN de lijn met een upgrade naar VVDSL niet had opgeleverd. Daar moest een mannetje voor gaan lopen om een schakelaartje om te zetten. Pas de maandag daarna was het probleem verholpen.

Slordig Cry

Quote

Maar nu blijkt dat er wel wat meer is gewijzigd. Zo zat ik op 1150m van de centrale en nu ineens maar 220m. Ik schat dat er ergens een actieve straatkast tussen is gezet.

Dat zal ongetwijfeld het geval zijn.

Quote

Merkwaardig is alleen dat mijn upload snelheid nu hoger is dan de download (28 vs 23). Is dat normaal bij VVDSL?

Daarnaast geeft de Fritz 7581 aan dat zowel de lijncapaciteit als de actuele snelheid in download richting boven de 110 zitten. Upload 30/30.

Mijn Basis abonnement was in de oude situatie 20/2 vanwege de beroerde lijn. Wordt die maximering nu op een andere wijze gerealiseerd waardoor het modem nu 110 down ipv 20 down ziet?

Wat je bij jou ziet gebeuren, is het gevolg van een gewijzigd provisioningproces.

Vroeger gaf XS4ALL de contractsnelheden door aan KPN zodat die op de DSLAM-poort konden worden geconfigureerd.

Tegenwoordig wordt gewoon maximum besteld en geconfigureerd (daardoor staat er bij Min/Max DSLAM throughput een streepje i.p.v. een getal). Dat maakt de interface tussen XS4ALL en KPN een stuk eenvoudiger en zolang er per poort wordt betaald, maakt het financieel toch niet uit.

De contractsnelheid wordt geregeld op de BRAS middels traffic shaping. Dat doet XS4ALL alleen voor de download. Shaping van de upload loont de moeite niet bij 99,9% van de klanten en dus doen ze het gewoon helemaal niet.

Zo kan de feitelijke upload veel hoger uitkomen dan je contract en bij Basis (20/2) zelfs hoger dan je download.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
t541hoo

Roger schreef:

… Zo kan de feitelijke upload veel hoger uitkomen dan je contract en bij Basis (20/2) zelfs hoger dan je download.


Kijk dat zijn antwoorden waar de burger wat aan heeft.

Bedankt.

Nu begrijp ik ook waarom ik bij een andere verbinding in Utrecht (550m) al jaren 10 ipv 2 upload had en sinds de laatste snelheidsupgrade meer dan 40.

Pardon: zie dat hij naar 7,5 is terug gegaan. Attainable wel nog steeds 42 Dat is jammer zeg, want daar draait elke nacht een forse backup naar de cloud.
 
roymarja
@tubejack : ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen!
Mocht je tóch een overstap naar Ziggo overwegen, doe je er goed aan vooraf te verifiëren of jullie wijk mogelijk veel uitval kent.
Ziggo kent namelijk vele probleemwijken.
Zo is in mijn regio de kwaliteit in de Beemster prima maar is mijn eigen woongebied helaas problematisch.
Waarschijnlijk heeft dat te maken dat Ziggo de gehele configuratie van het vroegere Purmerendse kabelnet overnam.
Veel wijsheid gewenst!
 
tubejack

roymarja schreef:

@tubejack : ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen!
Mocht je tóch een overstap naar Ziggo overwegen, doe je er goed aan vooraf te verifiëren of jullie wijk mogelijk veel uitval kent.
Ziggo kent namelijk vele probleemwijken.


Ach 4G back-up he, via een Fritzbox 6820 LTE. Wink Internet is er altijd wel, maar ik vind het vervelend dat mijn site er af en toe uit ligt.

Ziggo heeft hier niet zo lang geleden de straatkasten opgewaardeerd. En hebben wél glas aangelegd voor de nieuwbouw in onze buurt.

Maar ik hoop natuurlijk dat KPN wat gaat doen.
Gewijzigd door tubejack op 15 oktober 2019, 19:30
 
kblokland
Bij mij was de 7581 vrijwel stabiel, geen spontane hick-ups noch reboots, tot zo'n anderhalve week geleden. Toen begon mijn MacBook pro plotseling te meldrn dat hij zijn WPA2 code kwijt was. De enige mogelijkheid om het systeem weer in het netwerk te krijgen was de WPS-knop van de 7581 in te drukken. Dan bleef de verbinding tenminste enige tijd in de lucht. Gelijktijdig wist een (oude) iPad in het netwerk te melden dat het geen Internet meer had, het systeem had een ip adres gekregen beginnend met 162. De ingestelde range loopt van 192.168.178(/179 voor gasten).20-200. dhcp-server en gateway waren met dergelijke instellingen natuurlijk niet meer te vinden. Enige remedie, systeem herstarten. Ook andere (windows based) PC's raakte zo nu en dan de weg kwijt, maar daar was de oorzaak minder goed te traceren.
Instabiel tot gisteren, toen ik twee keer een spontane reboot van de modem opmerkte. Daarna lijkt het netwerk weer redelijk stabie, geen rare IP-adressen en ook geen WPA2 meldingen meer.
Heeft iemand een idee wat en hoe ik het een en ander kan loggen?
 
roymarja
Sorry, even off topic:
In Kwadijk, op nog geen 750 mtr van ons huis, is het aangelegde glasvezelnetwerk inmiddels actief...
Vanmiddag zelf een testje gedaan aldaar: 960 Mbit bidirectioneel!!
Tja, waar hebben we hier eigenlijk over?
 
tubejack

roymarja schreef:

Sorry, even off topic:
Tja, waar hebben we hier eigenlijk over?


Verhuizen? ROFL
 
roymarja
Haha, was dat maar waar!
Helaas kan ik me dat als bejaarde niet veroorloven.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Weer DNS-problemen? (29 aug.) Storing : 5 29 aug 2022
Fritz!OS 7 Fritzbox : 529 07 aug 2021
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 jul 2021
Fritz telefoon codes Fritzbox : 2 29 apr 2021
Introductie: FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 4 25 jan 2021
Advertentie