obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Het begin van Freedom
Roger
Je kunt een FRITZ!Box voor zover ik weet niet gebruiken als (publieke) webserver. Toegang tot data opgeslagen binnen de NAS-functie kan op vier manieren:
  • FTP (onveilig)
  • SMB1 (onveilig, SMB2/SMB3 komt in FRITZ!OS 7.2x)
  • FRITZ!NAS (FRITZ!Box UI file browser (web))
  • DLNA (FRITZ!Box media server)

In de eerste 3 varianten kom je alleen aan de data met een FRITZ!Box user account (wachtwoord verplicht) met NAS toegangsrechten. Verder wordt een HTML-bestand vanuit FRITZ!NAS niet door de browser geopend als webpagina, maar gedownload als HTML-bestand.

E.e.a. getest met mijn FRITZ!Box 7590 (7.13) en Firefox c.q. Microsoft Edge.

jemmie schreef:

Een NAS is niet nodig je kan ook een USB Stick in je fritzbox plaatsen en deze als opslag gebruiken en publiceren als website.

Maar deze, en de oplossing van Tiidmasine, vragen wel enige technische kennis.

Mocht het toch kunnen, dan ben ik wel geïnteresseerd in de exacte stappen om dit voor elkaar te krijgen.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
MH
De enige manier die ik van vroeger ken, met een van mijn eerste fritzboxen, is dat je in de FB met portforwarding een machine in het thuisnetwerk kon aanwijzen voor internetverkeer. Bij mij was dat een windows machine waar ik Apache op had draaien. Maar met een usb stick rechtstreeks aan de FB? Geen idee hoe dat zou moeten.
 
Roger

MH schreef:

De enige manier die ik van vroeger ken, met een van mijn eerste fritzboxen, is dat je in de FB met portforwarding een machine in het thuisnetwerk kon aanwijzen voor internetverkeer.

Dat kan nog steeds. Werkt prima.

Quote

Bij mij was dat een windows machine waar ik Apache op had draaien.

Hier: Debian Linux op een Intel ATOM bordje, Apache, PHP, MySQL, Exim4, DNS (Bind), DHCP (ISC), Roudcube, MiniDLNA en nog een paar andere taakjes.

Quote

Maar met een usb stick rechtstreeks aan de FB? Geen idee hoe dat zou moeten.

Voor zover ik weet: niet. Je kunt USB-storage aan een FRITZ!Box hangen als (extra) opslagruimte voor de NAS functie, maar daar houdt het ook mee op. Ik kan mij uiteraard vergissen.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
MH
Het lijkt tóch mogelijk te zijn om een webserver op een USB-stick op de Fritz!box te draaien. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar hier is de link: https://blog.videgro.net/2013/11/fritzbox-lamp-server/

/edit:
Hmm, die link heeft iets te maken met Freetz. En als ik daar vervolgens op google dan kom ik alleen maar content uit 2012 tegen. En een fritzbox nummer 7170. Dat is dus hartstikke oud. Even verder zoeken naar meer actuele informatie...
Gewijzigd door MH op 11 juli 2020, 13:41
 
Roger
Als je er andere software op zet, kun je uiteraard van alles doen met een stuk hardware. Maar op een standaard FRITZ!Box met FRITZ!OS gaat het niet.

Freetz (link) was ooit populair in Duitsland, maar leidt de laatste jaren een vrij obscuur bestaan. Hooguit iets voor de gevorderde hobbyist die nog een ongebruikte FRITZ!Box op de plank heeft liggen.
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
sciurius
Een Raspberry Pi doet wonderen. Voor een paar tientjes heb je een volledig standalone server die, zelfs als hij gehackt zou worden, geen kwaad kan op je eigen netwerk.
 
Roger
Als die RPi is aangesloten op je interne netwerk, dan is het wel degelijk een probleem als het ding wordt gehackt (dan ligt je interne netwerk gewoon wijd open). Maar het is uiteraard een beter plan dan te proberen de internetrouter als webserver in te zetten.

Wil je het echt goed doen, dan moet die server in een DMZ-netwerk worden ondergebracht. Helaas ondersteunt de FRITZ!Box dat niet (en andere DSL-modems voor zover ik weet ook niet).
FRITZ!Box 7590 (7.57) + FRITZ!WLAN 1750E (7.30)
 
MH
Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk helemaal geen volledige PHP/SQL omgeving wil hebben. Ik hoef alleen maar webruimte te hebben voor mijn eenvoudige website met wat html bestanden en een paar plaatjes. Vroeger kon je nog wel gratis webruimte ergens krijgen. Maar waar vind je dat vandaag de dag nog zonder dat je meteen tientallen Euro's per jaar moet neertellen voor een hosting-abonnement, of allerlei reclamezooi erbij krijgt?
 
Gieter
@MH
Stuur het naar Freedom voor de wensen lijst.
Dan weet je ook, of het al in de planning staat.
 
sciurius
> Wil je het echt goed doen, dan moet die server in een DMZ-netwerk worden ondergebracht.

Server aansluiten op het guest network? Ik weet alleen niet of je dan nog een port forward kunt opzetten.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Het begin van Freedom', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Storing freedom Storing : 3 02 sep 2022
is Freedom aan het uitbreiden?? Grappig : 1 14 jul 2022
Freedom met geforce now? Algemeen : 2 08 dec 2020
Nog even geen telefonie bij Freedom Eigen telefoon netwerk : 78 05 nov 2020
Warom kan Freedom het wel? Algemeen : 4 29 okt 2020
Advertentie