obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van Freedom, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc. Glas Basis 50Mb of Glas Extra 100Mb met Bellen en of Televisie.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid Glasvezel veel lager dan beloofd
LB
Allen,

Ik heb recentelijk een glasvezelaansluiting van XS 4 All aangeschaft.

Op de website belooft XS 4 All een up- en downloadsnelheid snelheid van 50 Mbps. In de praktijk wordt bij mijn aansluiting slechts 20-26 Mbps gehaald. De technische helpdesk van XS 4 All heeft dat bevestigd. Dit zou komen doordat ik een draadloze verbinding heb. Deze draadloze verbinding is door XS 4 All zelf geinstalleerd, met behulp van hun eigen apparatuur! Op hun website waarschuwt XS 4 All er nergens voor dat de 50 Mbps met een draadloze internetaansluiting niet wordt gehaald.

Mijn glasvezelaansluiting is derhalve niet sneller dan mijn vroegere - veel goedkopere - adsl internetaansluiting van Solcon. Wel veel DUURDER!

XS 4 All heeft aangegeven niet voornemens te zijn dit probleem op te zullen lossen. Uiteraard kan ik wel allerlei aanvullende apparatuur kopen.

Ik voel mij daardoor gefopt door XS 4 All. Zij beloven een hoge snelheid maar komen dat niet na. Vervolgens zit je vast aan een veel te duur abonnement.

Zijn er mensen die ditzelfde probleem hebben? Als iemand zin heeft deze praktijken van XS 4 All gezamenlijk aan te pakken hoor ik dat graag!

gr.

LB
Amsterdam
 
lasjoh
Beste LB,

uit je bericht is niet op te maken waarom de 50 Mbps niet gehaald wordt. Als jouw WiFi adapter in je laptop of welk device je ook gebruikt, niet meer dan 30 Mbps haalt, zal je natuurlijk nooit daarboven kunnen uitkomen. En heeft xs4all daar verder niets mee te maken. Daarom: om te testen of xs4all levert wat beloofd is, je device met een kabel aansluiten op het 7390 modem en dan een speedtest uitvoeren. Dan pas kan je aangegeven.
Misschien moet je een 802.11n adapter voor je device aanschaffen.

groeten

John
 
LB
Beste John,

Ik heb een nieuwe iMac alsmede een iPad 2. Daarop heb ik de snelheidstesten uitgevoerd (iMac met behulp van XS 4 All helpdesk; iPad met behulp van een app - beide devices hebben een ongeveer gelijke downloadsnelheid).

Ook heeft een monteur van XS 4 All het internet aangesloten. Indien mijn apparatuur geen 50 Mbps zou aankunnen, neem ik aan dat ik dat zou hebben gehoord van de monteur. Desalniettemin zal ik proberen de iPad rechtsreeks aan te sluiten op de modem en nogmaals een check uitvoeren; dank voor de tip. Het zou mij echter wel verbazen als een nieuwe iMac te langzaam blijkt voor 50 Mbps-glasvezel.

gr.
LB
 
lasjoh
Het hoeft ook niet aan je iMac te liggen. Het zou kunnen dat de WiFi instellingen niet optimaal staan, op de Fritzbox of op je iMac omdat er bijvoorbeeld WiFi netwerken in de buurt op conflicterende kanalen werken. Er zijn een hoop instellingen die je kunt gebruiken om een WiFi verbinding te fine-tunen.
Daarom kan je het beste testen met een kabel: die werkt op 1 Gbps en kan dus nooit een belemmerende factor zijn voor de snelheid.

Overigens heb ik de WiFi van de Fritzbox uitgeschakeld omdat deze te instabiel werkt icm DECT en een los Lynksys AP erop aangesloten. Ik haal wel bijna 50 Mbps (47,9) als ik nu draadloos werk.

John
 
LB
Ik kan me voorstellen dat er inderdaad allerlei mogelijkheden zijn om de verbinding te optimaliseren; ik ben helaas totaal ondeskundig en XS 4 All beloofde dat de monteur alles zou installeren.

Ik heb helaas ook geen idee wat DECT en een los Lynksys AP is. Volgens mij hoef ik dat alles gemiddeld geinformeerd consument ook niet te weten (hoewel het uiteraard van pas komt als je op IT-gebied deskundig bent). Als XS 4 All aanbiedt alles te installeren en te testen, moeten ze dat ook doen. Zie de website:

Dit is wat de monteur gratis voor u doet
•Coördinatie van het proces
Planning van de afspraak. Controle vooraf van het aanwezige modem, loginnaam en wachtwoord. Kwaliteitscontrole achteraf.
•Installatie en configuratie
Installatie van het modem. Aansluiting van maximaal 2 computers.
•Testen
Vanzelfsprekend wordt alles in overleg getest.
•Advies
Zodra alles is geïnstalleerd, krijgt u nog een kort advies over het gebruik van de diensten die u vanaf dat moment afneemt van XS4ALL.


Wat bedoel je precies met een kabel? Kan ik een USB-kabel aansluiten op de Fritzbox (de kabel waarmee ik mijn iPad ook oplaadt)? Voldoet een ethernet-kabel?

gr.
LB
 
lasjoh
Een Ethernet kabel. Die is meegeleverd als het goed is (blauw of geel). Er zitten 4 poorten op de Fritzbox, poort 4 is voor televisie, poort 1, 2 of 3 kan je de Ethernet kabel in steken. De andere kant in de Ethernet poort van je iMac. Even wachten totdat de iMac aangeeft dat de netwerkverbinding tot stand is gekomen.
Dan browsen naar: http://www.speedtest.nl/TestSuite/TestController.asp?TestTypeID=,8,12,
en de beide (up- en down) testen uitvoeren.
 
LB
Ik zal eens kijken wat ik allemaal heb liggen. Anderzijds is het toch geen optie in de meterkast mijn computer aan te sluiten, ook niet indien daar de beloofde snelheid aangeleverd wordt. Had niet verwacht ooit nog eens zo'n kat in de zak te kopen...
 
Lenin
Een kabel trekken vanuit de meterkast naar de kamer. En daar een hub / switch neerzetten.
Voor "echte" snelheden, een kabel aansluiten (bv. als je een film naar binnen haalt). Voor "gewoon surfen", is de WiFi snelheid voldoende.

Met mijn 8 Mb lijn haal ik een film (800 Mb) binnen 20 minuten binnen. Als je 46 Mbps haalt heb je het binnen 3 minuten binnen. Even lekker kopje koffie halen. Dan de Mac loskoppelen van de kabel, en rustig kijken.....
 
LB
Dank voor al jullie reacties.

Het is bij mij helaas niet mogelijk een kabel van de meterkast naar de iMac te trekken. De iMac is op de tweede verdieping en ik heb een nieuwbouwwoning. Ik wil geen baten boren in mijn vloeren en geen kabel tegen de muur aanspijkeren (ik heb geen huurwoning).

Iedereen in mijn omgeving heeft ook een draadloos netwerk in huis, ikmvind dat eigelijk niet iets heel bijzonders.

Ik kan op de website van XS 4 All eigenlijk nergens vinden dat de beloofde snelheid van 50 Mbps niet kan worden gehaald met een draadloos netwerk. Sterker, die Fritz! modem schijn zeer bijzonder en modern te zijn. Ook staat nergens dat de 50 Mbps niet gegarandeert kan worden.

Los van de vraag of ik 50 Mbps nodig heb: ik betaal er wel voor. Hiervoor had ik een adsl-aansluiting die net zo vlug was als de glasvezelaansluiting nu, maar VEEL goedkoper. Bottom line is dat ik nu veel meer geld betaal voor net zo vlug internet als ik al had.
 
Lenin
Er is nog een "oplossing"...

Aangezien de KPN kabel vanuit de meterkast naar de woning loopt (er is een ISRA punt in de meterkast), en er loopt een 4 aderige kabel naar "het eerste wandcontactdoos" in de kamer, dan zou je deze kabel kunnen "misbruiken" om een LAN kabel van te maken. Voor 100 Mbps heb je maar 4 adertje nodig.

Ook een oplossing: In heel veel nieuwbouw woningen wordt er een lege leiding naar de achterkant van je fornuis getrokken (soms met een trekkabel erin). Dit, omdat men vaak niet weet of men gas of elektrisch koken gaat installeren.
Door deze loze leiding, kan je een CAT 5e kabel trekken. Ik heb zelfs de 4 overige adertjes van de CAT 5 kabel voor telefonie gebruikt.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid Glasvezel veel lager dan beloofd', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel rechtsreeks op FRITZ!Box 5530 Fritzbox : 9 16 jul 2021
Glasvezel oorlogje. Algemeen : 2 11 okt 2020
Internet Plus 200 Mbit/s download / 20 Mbit/s upload Uw maximale snelheid: 104 Mbit/s download / 20 Freedom met eigen modem/router : 8 23 feb 2019
FB7581 en Caiway glasvezel Fritzbox : 1 07 sep 2018
snelheid modem Snelheid : 2 17 aug 2018
Advertentie